Consument

Alfa Romeo Giulia: oude naam voor nieuwe wijn

Licht aan de horizon voor het Italiaanse Alfa Romeo. De nieuwe Giulia moet het merk weer veerkracht en vooral klanten brengen.

Tony Vos
15 December 2016 12:59Gewijzigd op 16 November 2020 09:22
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

Een slordige vier jaar geleden werd de Alfa Romeo 159 van het programma geschrapt. Hiermee zette het merk meteen ook een streep onder het zakelijke D-segment. Totdat de Giulia verscheen: een 4,64 meter lange vierdeurs sedan met sterke, bolle spatborden en brede schouders. Toch zou het ontwerp ook van BMW of enkele Japanse topklassemerken kunnen komen. Alleen het front sluit bij de verwachtingen rond Alfa Romeo aan. De achterkant vertoont juist weer gelijkenis met een Audi A4.

De originaliteit zit ’m dus niet in de buitenkant. De instap van de Giulia is diep, ook voor achterpassagiers, die met een voet veelvuldig achter de zitting van de achterbank blijven haken. Maar ben je eenmaal aan boord, dan zorgt de Alfa voor genoeg ruimte zowel voor de benen als in de hoogte. De zitting is wat vlak; toch bieden de stoelen een goede ondersteuning aan de lendenen.

Ook voor lange ritten voldoet het meubilair prima. Typisch alleen dat op de achterbank een opklapbare armleuning ontbreekt. Waar in het verleden Alfa Romeo nog weleens rijkelijk werden voorzien van goedkope, harde kunststoffen, kan er wat materiaalkeuze betreft over deze Giulia weinig verkeerds worden gezegd.

Zakelijke rijders

De vormgeving en de details in het interieur tillen de sedan naar een hoger niveau. Dat heeft het merk ook nodig als het wil concurreren met premiumproducten zoals de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse.

Dat niveau wordt nog niet gehaald, maar Alfa Romeo is wel op de goede weg. Twee bijzonderheden merkt de bestuurder direct op. Allereerst zit de startknop op het stuurwiel. Dat is een echte gadget – niets op tegen.

Verder plaatst Alfa Romeo het scherm van het multimediasysteem in het zwarte gedeelte boven de middenconsole. Op het moment dat de auto start licht dit scherm keurig op. De bediening gaat met behulp van een draaiknop tussen de voorstoelen. Alle gebruikelijke functies zijn erop te vinden. Alleen de klimaatbeheersing beschikt over een eigen regelpaneel een etage lager. De uitlezing geschiedt wel op het centrale scherm. Qua gebruiksvriendelijkheid kan de Giulia prima met de concurrentie mee.

Goed nieuws voor puristen is dat Alfa Romeo met de Giulia bewust kiest voor achterwielaandrijving. De moderne elektronica neemt de daarbijbehorende bezwaren al jaren weg, terwijl deze technische oplossing juist voor een wat scherper weggedrag zorgt. Dat is meteen in de eerste bocht al te merken. De achterkant van de auto doet op een positieve manier mee, duwt de auto als het ware op een natuurlijke manier een bocht in.

Alfa Romeo gaat de Giulia vooral aan zakelijke rijders verkopen, die in dit segment nog veelvuldig voor dieselmotoren kiezen. Het merk komt met een nieuwe 2,2 liter viercilinder die lijkt in te gaan tegen de trend van downsizing. De krachtbron is er in vier vermogensvarianten: van 136 tot 210 pk. De meeste belangstelling bestaat er voor de 150 pk-versie van deze autotest, die met een koppel van 380 Nm al bij 1500 tr/min een toonbeeld van souplesse is. Bovendien maakt de motor in de verte een voorname brom die het nodige prijsgeeft van het prestatieniveau.

In een behoorlijk korte 8,4 seconden sprint de Italiaan naar de 100 km/u. Dan moet er overigens wel een draai worden gegeven aan de zogenaamde DNA-knop. In de D-stand voor Dynamic reageert de motor feller op bewegingen van het gaspedaal. Ook de besturing voelt dan directer aan. De auto spreekt dan al zijn sportieve genen aan. Tegelijk moet de Alfa vooral praktisch zijn. Het bagagevolume van 450 liter en een neerklapbare achterbank spelen daarop in.

Verbruik

De prijslijst van de Alfa Romeo Giulia start bij 40.493 euro voor de 2 liter benzine turbo met automaat. De instapdiesel is de 136 pk vanaf 40.993 euro. Gezien de geringe meerprijs van 500 euro voor de 150 pk valt de keuze ten gunste van deze versie uit. De duurste is de V6 benzine, die met 108.993 euro de hoogste regionen opzoekt.

Het is goed dat Alfa Romeo weer terug is in het zakelijke D-segment. De vraag is alleen of het merk het met louter een sedan daar gaat redden. De rijeigenschappen zijn overtuigend en datzelfde geldt voor het interieur qua inrichting en ruimte. Het uiterlijk vertoon had wat meer merkspecifiek mogen zijn.

youtube.com/automedianl


Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD Eco Business Super

Topsnelheid 220 km/u

Acceleratie 8,4 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 16,8 kilometer

CO2-uitstoot 105 g/km

Aanhanggewicht (geremd) 1600 kg

Motor. De viercilinder diesel maakt een voornaam geluid en zorgt voor uitstekende prestaties. Zeker op de snelweg blijkt de krachtbron ook netjes zuinig.

Interieur. Stijlvol. Ondanks de lage instap biedt de Giulia volop ruimte aan vier passagiers.

Achterbank. Je blijft gemakkelijk met een voet haken achter de zitting van de achterbank. Ook ontbreekt een middenarmsteun.

Vormgeving. Niet zo ”eigen”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer