Boom zet in op ‘betaalbaar’ Mach 2-toestel
Supersonische passagiersvliegtuigen spreken tot de verbeelding. Ze halveren de reistijd tussen wereldsteden. Toch staan de futuristische Frans-Britse Concorde en de Russische Tupolev Tu-144 al jaren aan de grond. Verworden tot museumstukken. Alleen straaljagerpiloten vliegen nog sneller dan het geluid.
Een combinatie van factoren droeg bij aan de ondergang van de snelheidsmonsters, onder meer een hoog brandstofverbruik, peperdure tickets, een verbod om boven het Amerikaanse vasteland te vliegen en het ongeluk met een Concorde in 2000 in Parijs.
Toch droomt een heel aantal mensen ervan om supersonisch vliegen opnieuw van de grond te krijgen. Dit voorjaar maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA bekend samen met vliegtuigbouwer Lockheed Martin te werken aan een toestel dat minder lawaai maakt als het door de geluidsbarrière gaat.
Businessclass
Vorige maand meldde de Amerikaanse start-up Boom supersonisch vliegen voor een breed publiek betaalbaar te willen maken. Tenminste, het publiek dat het zich kan veroorloven om businessclass te vliegen en ruim 3000 euro kan uitgeven aan een retourticket Londen-New York.
Het proeftoestel waar het bedrijf de afgelopen 2,5 jaar aan heeft gerekend en dat momenteel wordt gebouwd, moet minstens 30 procent minder brandstof verbruiken dan de Concorde. Dat doel heeft CEO Blake Scholl zich gesteld. Volgens medeoprichter Joe Wilding is dit een haalbare kaart: „Vandaag de dag beschikken we over betere aerodynamica, materialen en motoren dan toen de Concorde werd ontworpen.”
Zo duurde het testen van één Concordemodel in windtunnels maanden. „Daardoor kon slechts een beperkt aantal ontwerpen worden getest. Wij werken in een virtuele windtunnel en hebben al meer dan 1000 windtunnelproeven uitgevoerd. Daarmee kunnen we ons ontwerp perfectioneren en het brandstofverbruik optimaliseren.” Ook zijn de romp en de vleugels zo ontworpen dat de knal bij het doorbreken van de geluidsbarrière minder luid is.
Lichtgewicht
Het chassis maken ze bovendien niet van aluminium maar van koolstofvezelcomposiet, een sterk en lichtgewicht materiaal. Het kan bovendien hoge temperaturen weerstaan. Bij een kruissnelheid van ruim 2300 kilometer per uur zullen de neus en de vleugelranden van het toestel opwarmen tot zo’n 150 graden Celsius. Bij zulke temperaturen houdt koolstofvezelcomposiet zich beter dan aluminium, stellen de technici van Boom.
De motor lijkt veel op die waarmee moderne subsonische straalvliegtuigen vliegen. Het geheim van de supersonische tegenhanger zit hem in de luchtinlaat en -uitlaat. Die heeft het team zo vormgegeven dat het toestel snelheden rond Mach 2.2 kan bereiken. De reistijd Londen-New York, San Francisco-Tokio en Los Angeles-Sydney et cetera zou daarmee halveren.
boomsupersonic.com