Nieuwe NS-dienstregeling met pieken en dalen
De eerste dag met de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen is maandag met pieken en dalen verlopen. Het was wennen voor de reizigers en het spoorbedrijf. De verwikkelingen op het spoor zorgde voor drukte op sociale media en bij NS klantenservice. In totaal kreeg het spoorbedrijf meer dan zevenhonderd vragen en klachten binnen.
Uitgelopen werkzaamheden bij Arnhem, mist, gladde sporen en ook diverse aanrijdingen met dieren, waaronder met een hert, zorgden in de ochtend- en avondspits voor problemen op het spoor. Maar die waren wel beheersbaar, aldus een woordvoerster van de NS. Volgens Arjan Spoormans, NS-reisinformatie, was het maandag eigenlijk een dag als alle andere. „Dingen die op een normale dag spelen, zijn nu door de nieuwe dienstregeling uitvergroot.”
Voor Tim van Leeuwen, ontwerper van de dienstregeling 2017, was het nog even spannend of alles zou gaan zoals was bedacht. Maar hij is maandagavond tevreden. Volgens hem leert de ervaring dat het zeker een week duurt voordat de reiziger echt gewend is aan de aanpassingen. „Tijden zijn anders, soms worden andere treinstellen ingezet of staan treinen aan een ander perron. Dat is niet alleen wennen voor reizigers, maar ook voor het personeel.”
Dat concludeerde ook Roger van Boxtel, topman van de NS eerder al. „Het is voor iedereen wennen. Het is ook voor onze mensen lastig. Maar ik heb toch de indruk dat we deze dag goed doorkomen. Er zijn veel extra mensen ingezet op bijvoorbeeld de perrons en de stationshallen om reizigers met vragen te helpen die bijvoorbeeld niet zo goed met de app overweg kunnen.”
Veel mensen hebben zondag nog informatie opgevraagd om maandag goed voorbereid op pad te gaan. Zondagavond rond etenstijd werden 7 miljoen reisadviezen gevraagd. Maandagochtend kwamen er tot 12 uur nog 3,4 miljoen verzoeken via de reisplanner-app en NS.nl. bij. Twee keer zoveel als op een normale ochtend, aldus de NS.