Geen Dora en Plop meer op ongezonde snacks
Het is afgelopen met zogeheten ‘kinderhelden’ als Vrouwtje Dora, Buurman en Buurman en Kabouter Plop op de verpakking van ongezonde producten. De levensmiddelenindustrie gaat het afbeelden van kinderhelden op snoep en snacks aan banden leggen.
Dat heeft staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) donderdag aan de Tweede Kamer laten weten. Eerder dit jaar besloten supermarktketen Albert Heijn en PLUS al te stoppen met deze vorm van kindermarketing op hun huismerken.
Van Rijn was hierover al langer in gesprek met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Hij vindt het belangrijk dat kinderen en ouders in een supermarkt niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten. Het besluit betekent dat deze vorm van reclame gericht op kinderen tot 7 jaar gaat verdwijnen. Van Rijn noemt het besluit van de organisatie „een goede stap.”