Tomtom zet mes in navigatietak
TomTom voert een grote reorganisatie door. Daarbij wordt het mes gezet in de tak die onder meer navigatiekastjes maakt. Dat bevestigt het bedrijf vrijdagavond na berichtgeving van RTL Z.
Bij de divisie die consumentenproducten maakt worden 170 van de 1000 banen geraakt door de reorganisatie, zo meldt TomTom. De meerderheid van de betrokkenen, zo’n 110 medewerkers, is elders in het concern een andere baan aangeboden. Van de zestig banen die worden geschrapt, verdwijnen er 24 in Nederland. In totaal werken ongeveer 4600 mensen bij het bedrijf.
Het bedrijf dat groot werd met navigatiekastjes voor in de auto heeft al langer moeite om die nog aan de man te brengen. De divisie consumentenproducten is goed voor ongeveer de helft van de omzet van het bedrijf, maar zag de opbrengsten in het derde kwartaal met 15 procent krimpen. Het bedrijf probeert het gat in die divisie op te vullen met nieuwe producten zoals fitnesstrackers en sportcamera’s, maar dat biedt nog geen soelaas.
Naast de consumententak boekt TomTom wel successen in de automobielindustrie, waar het navigatiesoftware levert aan automakers. Ook de diensten op het gebied van wagenparkbeheer voor de zakelijke markt doen het goed.