Autoverkopen lopen verder terug, maar verrassend is dat niet
De autoverkopen zijn ook in november ver achtergebleven bij het aantal personenauto’s dat een jaar eerder de showroom uitrolde. De min –die uitkwam op 20 procent– werd evenwel verwacht.
Volgens donderdag gepubliceerde cijfers van de brancheorganisaties Bag en RAI Vereniging brachten dealers afgelopen maand 32.271 nieuwe personenauto’s aan de man, zo’n 20 procent minder dan in november vorig jaar.
Voor de markt is dit geen verrassing, vanwege de nieuwe bijtellingsregels die begin dit jaar ingingen. Autobedrijven en leasemaatschappijen hebben eind vorig jaar juist extreem veel nieuwe diesels en stekkerwagens op kenteken laten zetten, om nog te profiteren van de oude belastingtarieven.
Persvoorlichter Nicole Hagen van LeasePlan, de grootste leasemaatschappij van Nederland, ziet dat veel leaserijders hun contract verlengen om zo lang mogelijk van de gunstige regeling te kunnen profiteren. „Je mag een contract van drie jaar verlengen tot maximaal vijf jaar. Dat gebeurt steeds meer. Lag de gemiddelde contractduur in 2014 nog op 41 maanden, halverwege 2016 was die opgelopen tot 45 maanden.”
Stekker
Met de komst van de nieuwe bijtellingsregels vanaf 1 januari 2017 is het gedaan met de oplaadbare hybrides, verwacht Hagen. „Daar gaat de stekker letterlijk en figuurlijk uit. De markt zit te wachten op betaalbare elektrische auto’s, want alleen voor die categorie geldt straks nog een percentage van 4. De rest betaalt 22 procent.”
De verkopen over de eerste elf maanden van het jaar bleven met 347.286 voertuigen circa 8,5 procent achter bij de verkopen van een jaar eerder.
Renault was het populairste merk in november. Vooral de Clio was afgelopen maand weer in trek bij consumenten. Verder completeerden Opel en Volkswagen de top 3 van populaire merken. Bij LeasePlan voert Volkswagen de lijst aan, met de Passat en de Golf. Ook de Opel Astra en de Peugeot 308 zijn populair.