Tweede Kamer wil aanpak knooppunt A1/A30 Barneveld
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de aansluiting bij Barneveld van de A30 op de A1 wordt aangepakt. VVD en PvdA willen hiervoor een bedrag van 10 miljoen euro reserveren.
De coalitiepartijen lopen daarmee vooruit op de verkeersstudie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ook het CDA, de ChristenUnie en de SGP droegen minister Schultz maandag tijdens een debat op om in overleg met de gemeente, de regio en de provincie te onderzoeken wat nodig is om het knooppunt aan te pakken.
De gemeente Barneveld reageert verheugd op de steun van de Kamer. „We hebben ons de afgelopen periode herhaaldelijk hard gemaakt om Den Haag te overtuigen van het feit dat de aansluiting A1/A30 moet worden aangepakt.”
Volgens verkeerswethouder Van Daalen zijn de gemeente Barneveld, regio FoodValley en de provincie Gelderland bereid om hierover afspraken te maken met de minister, ook als het gaat om de financiering.
Files
„De bereikbaarheid van Barneveld, regio FoodValley en de provincie Gelderland staat onder druk. Er moet wat gebeuren, want als we niets doen, staat alles stil”, aldus de Barneveldse economiewethouder Van den Hengel. „Ik ben buitengewoon verheugd dat er in Den Haag nu brede steun is voor een aanpak van de aansluiting en dat de Tweede Kamer hier ook geld voor lijkt te willen reserveren.”
Uit onderzoek van de gemeente Barneveld en regio FoodValley blijkt dat het knooppunt jaarlijks voor een schade van 10 miljoen euro zorgt. De vertraging is de afgelopen jaren aanmerkelijk gestegen en het aantal ongevallen toegenomen.
De A1/A30 hoort volgens de ANWB tot de top vijf van fileknelpunten in Nederland. Door geplande wegwerkzaamheden bij het knooppunt Hoevelaken zullen de files naar verwachting alleen maar langer worden.
Verbindingsboog
Tijdens het Kamerdebat zei de minister dat ze binnenkort in gesprek wil gaan met de partijen over een plan van aanpak voor het knooppunt en de financiering daarvan.
De drie christelijke partijen pleitten maandag voor de aanleg van een verbindingsboog van de A30 naar de A1. Dat plan kost zo’n 15 miljoen euro. De gemeente Barneveld zegde al 1,5 miljoen euro toe door benodigde grond beschikbaar te stellen; regio Foodvalley reserveerde eerder 1 miljoen euro.
Vorige week gaf Schultz aan dat de regio volgens haar niet bereid zou zijn om mee te betalen aan het project. De gemeente Barneveld en de regio FoodValley hadden echter al miljoenen toegezegd, schreven ze in een boze brief. Schultz kwam daarna terug op haar uitspraak.
Meer dan 1100 ondernemers uit Barneveld en de regio steunen een snelle aanpak van het knooppunt.