Economie

Amerikaanse kopers smijten met miljarden

De Amerikaanse consumenten hebben hun traditionele koopwoede op Thanksgiving en Black Friday royaler dan ooit getoond. In totaal gaven ze 5,3 miljard dollar (ruim 5 miljard euro) uit. Dat is 18 procent meer dan vorig jaar, becijferde het softwarebedrijf Adobe Systems Inc.

ANP/BLOOMBERG
26 November 2016 23:00Gewijzigd op 16 November 2020 08:54

Van dat enorme bedrag werd 3,3 miljard online gespendeerd aan vroeg ingeslagen kerstcadeautjes, variërend van lego en barbiepoppen tot iPads, 4K tv’s, drones en elektrische autopeds. Dat is een record. De uitgaven via mobiele toestellen groeiden vrijdag met 33 procent tot een ‘all-time high’ van 1,2 miljard.

De bestedingen via internet gingen ten koste van de traditionele winkels van baksteen, beton en glas maar niet dramatisch. De omzet daalde volgens de de gespecialiseerde dataprovider ShopperTrak in vergelijking met 2015 met 1 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer