Bordreclame voor webcamseks veroordeeld
De billboardreclame voor webcamseks die eerder dit jaar op tal van plekken in Nederland te zien was, kan niet door de beugel.
Dat blijkt uit recente oordelen van het College van Beroep. Die schaart zich achter de Reclame Code Commissie. Die stelde recent dat de billboardreclame in strijd is „met de goede smaak en het fatsoen”. De commisie beroept zich daarbij op artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code.
De veroordeelde reclame betreft levensgrote reclameborden in woonwijken in Nederland. De billboards waren eerder dit jaar op zo’n 200 plaatsen te zien. Op de borden was het gelaat van een voormalige porno-actrice te zien. In grote letters stond daar de naam van een site voor webcamseks bij. Het bedrijf achter de reclamecampagne, PK Multimedia (PKM) uit Dordrecht, is in het verleden vaker op het matje geroepen vanwege billboards waarin webcamseks wordt gepromoot.
Uit de onlangs gepubliceerde oordelen van het College van Beroep blijkt dat de klachten over de recente billboardcampagne uit verschillende plaatsen in Nederland komen. Zo klonken protesten uit het Limburgse Stein, Amsterdam-West, Zoetermeer en Steenwijk. In Steenwijk was het ouders een doorn in het oog dat de opvallende borden langs een vierdaagseroute waren te zien.
Een protesterende vrouw stelt over de bordreclame in Zoetermeer: „Ik ben geschokt dat in een tijd waarin we de jeugd willen beschermen tegen loverboys en cyberseks, voor ieders oog reclame wordt gemaakt voor deze branche door middel van een groot opvallend reclamebord waar ook kinderen dagelijks mee in aanraking komen.”
Voor het College van Beroep weegt zwaar dat met koeienletters reclame werd gemaakt voor webcamseks, ook op plekken waar veel kinderen passeren en langzaam (fiets)verkeer is. „De aanprijzing van ‘webcamsex’ zal niet door iedereen worden gewaardeerd en door sommigen schokkend of onwenselijk worden geacht. De reclame gaat de grens van hetgeen maatschappelijk toelaatbaar dient te worden geacht te buiten.”
Daarom is, aldus het college, een zogheten aanbeveling noodzakelijk. Het bedrijf uit Dordrecht wordt aanbevolen de omstreden poster niet meer op te hangen in woonwijken.
Verheugd
Onder meer de ChristenUnie in Assen en SGP-leider Van der Staaij verfoeiden eerder dit jaar de billboards met reclame voor webcamseks.
Het Asser CU-raadslid Peter Sturing toonde zich donderdagmiddag desgevraagd verheugd over de recente uitspraak van het College van Beroep. „Het is bijzonder prettig dat het college onze gedachtengang onderstreept. Seksueel getinte reclame toont niet veel respect voor de vrouw. Bovendien moeten we zeker jongeren tussen pakweg 16 en 20 jaar beschermen tegen reclame voor webcamseks. Die jongeren zijn het meest beïnvloedbaar.”
Het oordeel van het college sterkt Sturing in zijn vermoeden dat er een „kentering” in de maatschappij gaande is in de discussie over reclame. „We zitten in een spagaat. Enerzijds is de redenering dat iedereen de volledige vrijheid moet hebben om te zeggen wat hij wil en om allerlei reclame te maken. Maar anderzijds lijken steeds meer mensen te willen dat we aan sommige reclames paal en perk moeten stellen.”
Dat uit heel Nederland klachten kwamen over de omstreden billboardreclame toont aan dat het protest „breed gedragen wordt”, aldus het CU-raadslid. „Bezwaren tegen dit soort reclames leven niet alleen in christelijke kring. Dus niet alleen de plaatselijke kerk komt in het geweer. In Assen merkten we dat onze afkeer van de billboardreclame ook gesteund werd door tal van niet-kerkelijke ouders. Ook zij vinden het niet prettig dat hun kinderen van 14, 15 en 16 jaar worden geconfronteerd met dit soort reclame als ze in de bushalte staan te wachten.”