Snapchat verkoopt bril om onderscheidend te blijven
Een ingebouwde camera in een gekleurde bril geeft Snapchat-gebruikers nieuwe mogelijkheden om vrienden nog realistischer onderdeel van hun leven te maken. Zo’n snufje helpt het sociale medium in hoog tempo te blijven groeien, sneller dan Facebook ooit deed.
De introductie van de Spectacles, de nieuwe bril van Snapchat, was deze week vol verrassingen. Waar traditionele fabrikanten zo vaak mogelijk laat horen vanaf welke datum zijn nieuwste gadget in de winkel ligt, gooide Snapchat het over een andere boeg.
Het bedrijf liet geïnteresseerden na de eerste aankondiging van de bril twee maanden in onzekerheid. Totdat her en der in de Verenigde Staten opeens een soort snoepautomaten opdoken waar liefhebbers er voor 129 dollar een konden kopen. Zo snel als de automaten verschenen, zo snel verdwenen ze ook weer van de locaties.
De stunt leverde Snapchat vanzelfsprekend een berg aandacht op. En de –voorlopig– gelimiteerde oplage zorgt ervoor dat op veilingsites momenteel veelvouden van het aankoopbedrag worden geboden. Snapchatdeskundige Bart Luppes van social marketingbureau Social Embassy kan vooral de subtiele verwijzing naar de eigen app wel waarderen. „Snapchat dropte een paar automaten die ook weer verdwenen. Precies zoals de snaps die gebruikers rondsturen, ook snel verdwijnen.”
Want dat is het principe van het sociale netwerk Snapchat. Gebruikers sturen foto’s of filmpjes naar elkaar die na korte tijd vanzelf worden gewist, zonder dat de ontvanger deze met anderen kan delen.
Het medium groeit razendsnel. Waren het de eerste jaren bijna alleen tieners die via Snapchat met elkaar communiceerden, nu hebben ook twintigers en dertigers de app ontdekt. Het aantal actieve gebruikers in Nederland ligt inmiddels tussen de 1 en 1,5 miljoen, schat Luppes. Nog eens zo veel mensen hebben de app wel geïnstalleerd, maar gebruiken deze slechts sporadisch.
Snapchat groeit daarmee sneller dan Facebook ooit deed. Tot afgrijzen van Facebookoprichter Mark Zuckerberg, die in 2013 een bod van 3 miljard dollar op Snapchat zag worden afgewezen en een soortgelijke app –Poke– als een mislukking kan beschouwen.
Inmiddels bekijken gebruikers wereldwijd via Snapchat 8 tot 10 miljard foto’s en video’s per dag, anderhalf jaar geleden waren dat er nog ‘maar’ twee miljard. En hoewel het gebruik onder alle leeftijden groeit, is de toename relatief het hoogst bij de wat hogere leeftijden. Luppes: „Moeders snapchatten nu ook. Zij zijn benieuwd waar hun kinderen mee bezig zijn, ook al krijgen ze het minder snel in de vingers. De nieuwsgierigheid wint het op den duur toch van de angst.”
Of de bril van Snapchat ook als eerste door jongeren wordt omarmd, durft Luppes niet te voorspellen. „Je moet er aardig wat geld voor neertellen. Aan de andere kant geven tieners zulke bedragen ook uit aan een telefoon, dus waarom niet?” Mocht de bril een succes worden, dan lijkt het Luppes aannemelijk dat anderen iets soortgelijks op de markt zullen brengen.