Omzetrecord Alibaba op Singles Day
De Chinese webwinkelgigant Alibaba heeft op Singles Day een nieuw omzetrecord gevestigd. Consumenten bestelden op de jaarlijkse feestdag ter ere van het vrijgezellenbestaan voor minstens 102 miljard yuan (13,8 miljard euro) aan spullen. Een jaar eerder bleef de teller steken op 91 miljard yuan.
Singles Day wordt sinds de jaren negentig jaarlijks gevierd op 11 november. Dat de feestdag tegenwoordig vooral in het teken staat van shoppen, is het werk van Alibaba. Het bedrijf probeert consumenten sinds 2009 op 11 november te lokken met aantrekkelijke kortingen op merkproducten. Net zoals Amerikaanse retailers dat doen op de dag na Thanksgiving, ook wel Black Friday genoemd.
Inmiddels is Singles Day wat omzet betreft het belangrijkste winkelevenement ter wereld. Er wordt die dag meer omgezet dan op Black Friday en Cyber Monday, de twee hoogtijdagen van de Amerikaanse decemberverkopen, bij elkaar. De verkopen op Singles Day worden gezien als een barometer voor de Chinese economie, de op een na grootste ter wereld.
Dit jaar waren vooral de nieuwe iPhones die Apple dit jaar introduceerde erg gewild in de bij Alibaba aangesloten webshops. Ook sportkleding van merken als Nike en Adidas werd goed verkocht, net als consumentenelektronica van het Chinese technologieconcern Haier.