Tegenwind Azië drukt winst Burberry
Het Britse modehuis Burberry heeft zijn winst in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar zien dalen. De maker van regenjassen kampte vooral met slechtere verkopen in Azië, maar werd gesteund door de gunstige, lage stand van het pond.
De nettowinst daalde de afgelopen zes maanden naar 72 miljoen pond (80 miljoen euro) van bijna 120 miljoen pond een jaar eerder. De omzet daalde met 5 procent naar een kleine 1,2 miljard pond.
Consumenten in belangrijke Aziatische markten als China en Hongkong lieten het wederom afweten. Verkopen in Europa stonden ook onder druk door tanend toerisme door terreurvrees. In de eigen markt profiteerde het Britse bedrijf na het aangekondigde vertrek van Groot-Brittannië uit de EU van toeristen die goedkoper kwamen shoppen.
Burberry verwacht dat het door de brexit verzwakte pond op jaarbasis een winstmeevaller van 125 miljoen pond oplevert. Het bedrijf haalt het gros van zijn inkomsten in andere valuta’s en maakte de meeste kosten in ponden.