Economie

KPN wint terrein op consumentenmarkt

KPN zag de omzet afgelopen kwartaal opnieuw dalen, door aanhoudende druk op de zakelijke markt. De opbrengsten uit telecom- en televisiediensten voor consumenten namen daarentegen wel toe. Ook wist het bedrijf, afgezien van eenmalige posten, de winstgevendheid te verbeteren.

ANP
27 October 2016 10:02Gewijzigd op 16 November 2020 07:56

De totale omzet van KPN daalde met 2,6 procent tot 1,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda), geschoond voor eenmalige posten, ging daarentegen met 10 procent omhoog naar 662 miljoen euro. De nettowinst daalde met bijna de helft tot 45 miljoen euro, maar dat komt door de eenmalige kosten die het bedrijf maakte om schuldpapier terug te kopen. Daarmee verlaagde het zijn leenkosten op de langere termijn.

KPN verdiende met name meer geld aan bel-, internet- en televisiebundels voor consumenten thuis. Afgezien van een belastingmeevaller vorig jaar ging ook de omzet uit mobiele diensten voor particulieren omhoog. De totale opbrengsten van de consumententak dikten met 1,5 procent aan tot 802 miljoen euro.

Er kwamen in het derde kwartaal per saldo 6000 klanten bij met een breedbandabonnement. Het aantal gebruikers van interactieve televisie nam met 22.000 toe, mede dankzij het uitgebreide voetbalaanbod van KPN. Het aantal mobiele klanten steeg met 36.000. Inmiddels nemen ruim 1 miljoen mensen zowel vaste als mobiele diensten af bij KPN.

In de zakelijke markt laat verbetering nog altijd op zich wachten. De prijzen blijven onder druk staan, aldus topman Eelco Blok. Zakelijke klanten willen daarnaast steeds vaker een totaalpakket aan telecom- en ICT-diensten. KPN heeft in dat segment volgens Blok een stevige positie opgebouwd, maar dat levert nog niet genoeg op om de daling van de omzet uit traditionele diensten te compenseren.

De bestuursvoorzitter waagde zich niet aan een voorspelling over wanneer KPN dat omslagpunt denkt te bereiken, maar zei wel dat de komende kwartalen de omzetdaling zal afvlakken. De winstgevendheid van de zakelijke tak zal mede dankzij kostenbesparingen eerder aantrekken dan de omzet, voegde hij daar aan toe.

KPN gaat er nog altijd vanuit dat het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten dit jaar in lijn zal zijn met dat van 2015.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer