Garmin heeft juiste weg ingeslagen
Navigatiespecialist Garmin haalt een steeds groter deel van zijn omzet uit andere hoeken dan de autobranche. Het Amerikaanse bedrijf slaagt er beter dan zijn Nederlandse concurrent TomTom in om geld te verdienen met alternatieven voor de navigatiekastjes waar het groot mee werd.
De omzet van de divisies die zich niet bezighouden met de autosector steeg het afgelopen kwartaal met 24 procent naar iets meer dan een half miljard dollar. Daarmee komt inmiddels 70 procent van de opbrengsten van het bedrijf uit producten als fitnessarmbanden, sporthorloges en navigatiesystemen voor de scheep- en luchtvaart.
De autotak bracht nog maar 214 miljoen dollar op, tegenover 270 miljoen dollar een jaar eerder. Net als TomTom slaagde Garmin er minder goed in navigatiekastjes aan de man te brengen. De totale omzet van het bedrijf steeg met 6 procent tot 722 miljoen dollar. Onder de streep hield Garmin 125 miljoen dollar over, tegenover 119 miljoen dollar een jaar eerder.