Renault profiteert van nieuwe modellen
Autofabrikant Renault heeft in het derde kwartaal geprofiteerd van het succes van een aantal nieuwe modellen. De omzet liep mede daardoor met 13 procent op tot 10,5 miljard euro, maakte de Franse onderneming dinsdag bekend.
Renault verkocht afgelopen kwartaal 721.741 voertuigen, een zesde meer dan een jaar eerder. De totale markt groeide volgens de autofabrikant met 5 procent. De sterkste groei deed zich voor in opkomende markten als India, het Midden-Oosten en Afrika. Maar ook in Europa namen de verkopen met ruim 11 procent toe.
Ook in markten die onder druk staan, zoals Brazilië, Rusland en Turkije, deed Renault het relatief goed. De verkopen gingen daar wel omlaag, maar minder sterk dan bij de concurrentie, aldus het bedrijf.
De verkopen van het eigen merk van Renault gingen ruim 8 procent omhoog, vooral dankzij nieuwe modellen als de Kadjar en Talisman en vernieuwde versies van de Mégane en Espace. Het goedkopere merk Dacia zag de verkopen met meer dan 22 procent oplopen.
Winstcijfers over het derde kwartaal maakte Renault niet bekend. Het autoconcern handhaafde zijn doelstellingen voor heel 2016. Het mikt op een stijgende omzet op basis van gelijke wisselkoersen, en een verbetering van de winstmarge ten opzichte van vorig jaar.