Economie

ACM beboet webwinkels

Vijf webwinkels, waaronder die van CoolCat en Bever, moeten een boete van in totaal 590.000 euro betalen omdat ze klanten niet voldoende op de hoogte brachten van hun rechten bij de annulering van een aankoop. Dat meldde toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag.

ANP
25 October 2016 10:19Gewijzigd op 16 November 2020 07:50

De hoogste boete is met 220.000 euro voor CoolCat. Dat bedrijf schoot niet alleen tekort op het gebied van informatieverstrekking, maar betaalde ook bezorgkosten niet, of niet altijd, terug. Dat gold ook voor Bever, dat 198.000 euro moet betalen aan de toezichthouder. Andere beboete partijen zijn de eigenares van Kiesdejuistesportbh (bhsupport.nl), de voormalig eigenares van Hipvoordeheb en Shoebaloo.

Een consument die een bestelling bij een webwinkel op tijd annuleert, heeft recht op volledige terugbetaling van alle kosten die zijn gemaakt om de bestelling geleverd te krijgen. Dit betekent dat ook de bezorg- en andere bijkomende kosten moeten worden terugbetaald. Webwinkels moeten consumenten op hun website duidelijk informeren over die regels, aldus ACM. „Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veel gestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende.”

Een klant van een webwinkel heeft veertien dagen bedenktijd vanaf de dag van ontvangst van het bestelde product. Vanaf het moment van annulering moet de aankoop binnen twee weken worden teruggestuurd. De webwinkel moet het bedrag vervolgens binnen veertien dagen na het bericht van de annulering terugbetalen.

CoolCat liet in een reactie weten de boete te betreuren. Het bedrijf benadrukte dat het zijn werkwijze heeft verbeterd, waardoor alle regels nu worden nageleefd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer