Uitgaven shoppers stuwen winst Visa
Visa heeft de afgelopen drie maanden opnieuw geprofiteerd van de gestegen uitgaven van consumenten. De creditcardmaatschappij zag haar winst mede daardoor flink stijgen, zo bleek maandagavond uit een kwartaalupdate van het bedrijf.
De onderneming profiteerde net als een kwartaal eerder van de verschuiving van consumentenuitgaven van cash naar elektronische middelen. De nettowinst, exclusief enkele eenmalige items, steeg in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar met 28 procent tot 1,9 miljard dollar of 0,78 dollar per aandeel. Analisten hadden gerekend op gemiddeld 0,73 dollar. De opbrengsten stegen van 3,6 miljard naar 4,3 miljard dollar.
De opbrengsten stegen met 19 procent naar 4,3 miljard dollar. De hogere omzet was behalve aan de hogere bestedingen van shoppers te danken aan de overname van Visa Europe. Zonder de negatieve invloed van wisselkoerseffecten zou de omzet met 22 procent zijn gestegen.
Visa rekent voor het lopende boekjaar op een omzetstijging van 16 tot 18 procent. Het bedrijf rekent erop dat „tegenwind” afzwakt.
De creditcardmaatschappij maakte eerder maandag al bekend evenals concurrent Mastercard ondersteuning te gaan bieden aan betaalplatform Android Pay van Google. Nederlanders hebben nog niets aan de samenwerking, omdat Android Pay hier nog niet beschikbaar is.