Papieren dekje bij hoge nood
Toiletten in tankstations, winkels en musea zijn doorgaans smerig. Nederlanders mogen dan doorgaan voor een proper volkje, in openbare wc’s is daar vaak weinig van te merken. Clean Seat Holland presenteert met papieren wc-brildekjes een oplossing. Redding bij hoge nood.
Veel wc’s onderweg zijn verre van fris, zo blijkt uit het Nationale Toiletonderzoek 2003 van het vakblad Service Management. Ruim 80 procent van alle toiletten in openbare gelegenheden kan de toets der kritiek niet doorstaan. Tankstations spannen met 90 procent de kroon. De horeca volgt met 84 procent en ziekenhuizen met 54 procent.
„Ga er maar van uit dat een toilet nooit schoon is”, zegt Hans van Reenen van Clean Seat Holland. „Ook al wordt een wc elk uur schoongemaakt. Als een mannelijk persoon één keer een toilet gebruikt, zwermt er na enkele minuten een hele kolonie antropogene bacteriën over de bril.”
Hoge nood
De nood kan hoog oplopen. Mensen hebben de keus om -met het verstand op nul- de vuiligheid op de bril te accepteren of hun boodschap nog langer op te houden. Beide opties zijn weinig aantrekkelijk en gerieflijk. Een mogelijkheid is om in gehurkte toestand boven de pot te blijven hangen. Deze optie is echter weer niet voor iedereen weggelegd. „Kinderen moeten zich toch altijd met hun handjes aan de bril vasthouden.”
Clean Seat Holland biedt daarom een andere oplossing. Het bedrijf uit Delft voor hygiëne onderweg levert papieren wc-dekjes voor vervuilde brillen. Eenvoudig, maar doeltreffend. Elk jaar produceert Clean Seat onder de merknaam Toly 200 miljoen brildekjes in verschillende uitvoeringen: pakjes van 10 stuks, van 25 stuks, een hygiëneset met een flacon gel erbij, een pakje wegwerpwashandjes en afvalzakjes. Een pakje van tien wc-dekjes kost 0,79 cent.
Door een uitgekiend ontwerp is het gebruik van de brildekjes heel eenvoudig. De gebruiker legt een dekje op de wc-bril, waarbij een flap aan de voorkant in de pot komt te hangen. Bij het doortrekken van het toilet spoelt het exemplaar daardoor automatisch mee.
Nadeel van de dekjes is de sterk vochtabsorberende werking. Iemand die met een papieren dekje op een natte wc-bril gaat zitten, houdt de zaak niet droog. „We zouden wel een coating kunnen aanbrengen, maar dan krijg je een enorm milieuprobleem.” Van Reenen adviseert daarom om de wc-bril vóór gebruik droog te wrijven met een prop papier en vervolgens op zijn velletje te gaan zitten.
Seizoensartikel
Gek genoeg zijn de producten van Toly vooral een seizoensartikel. Alsof de nood buiten de zomermaanden niet hoog kan oplopen. Winkels, drogisterijen en apothekers bieden de papieren wc-dekjes vooral in de maanden mei en juni aan. Daarna verdwijnt het product uit de schappen of krijgt het een onopvallend plekje achterin.
Van Reenen wil daar graag verandering in brengen. Hij richt zich vooral op supermarkten, die op dit moment een fractie van de omzet voor hun rekening nemen. „Wij vinden dat het dragen van een pakje papieren wc-dekjes net zo gewoon moet worden als papieren zakdoekjes. Consumenten kunnen ons product daarom heel eenvoudig in hun binnenzak steken.”
De belangrijkste afnemer van Clean Seat is de luchtvaartindustrie. British Airways is met 20 miljoen dekjes de grootste klant, op de voet gevolgd door Lufthansa, met 18 miljoen papieren oplegbrillen, terwijl KLM er 7,5 miljoen op jaarbasis afneemt. De papieren wc-brillen liggen in de vliegtuigtoiletten voor het grijpen in handzame kunststof houders.
De samenstelling van het papier is afgestemd op deze doelgroep. Toly is gemaakt van 17-grams zuurstofgebleekt zijdepapier. „Een luchtvaartmaatschappij kan zich onderweg natuurlijk geen verstopping van het toilet veroorloven. Daarom is de oplosbaarheid nog beter dan die van toiletpapier.”
De kunststof houders zijn in openbare toiletten van tankstations en winkels niet bruikbaar. „Zo’n ding is binnen de kortste keren geplunderd.” De nieuwste, onlangs gepresenteerde aanwinst van Clean Seat betreft muntautomaten, die toiletbezoekers voor 1 euro een pakje met tien stuks geven.
Directeur Van Reenen presenteert dit product aan pompstations, musea, horeca en winkels. Bij afname van 1250 pakjes krijgen klanten de automaat van 295 euro gratis. „Het is voor ons vooral een marketinginstrument. We willen graag onze naamsbekendheid vergroten.” Clean Seat richt zich daarom als eerste op tankstations bij de bekende grensovergangen: Hazeldonk, Oberhausen en Maastricht.
Export
De brillenleggers gaan ook de grens over. Van Reenen exporteert -al dan niet onder een van de dertig huismerken- 80 procent van de productie naar Europa, enkele landen van het Midden-Oosten, Japan en Zuid-Afrika. Clean Seat is een van de vijf producenten ter wereld van papieren wc-brildekjes. Concurrenten zitten in de VS en China.
De eerste partij dekjes heeft het bedrijf in 1989 op een eigen gebouwde machine geproduceerd. „Dat machientje was erg traag. Over 50.000 stuks deden we drie maanden. Die partij hebben we in een week tijd verkocht aan V&D. Enige tijd later wilden ze er nog 50.000. Toen moest ik met m’n billen bloot. Ik zei: „Dat kan niet, want daar heb ik drie maanden voor nodig.” Inmiddels produceert Clean Seat op vier machines. Moet ook wel. Drogisterijketens als Kruidvat en DA, Wibra en de ANWB en V&D verkopen er vlak voor het hoogseizoen honderdduizenden in enkele weken tijd.
Voor meer info: www.toly.info