Historische cruisevaart door noordwestelijke doorvaart
Het cruiseschip de Crystal Serenity is van Alaska naar New York gevaren door de noordwestelijke doorvaart. Tot voor kort was die tocht enkel mogelijk met zware ijsbrekers. Experts wijten het aan de klimaatverandering dat de duizend passagiers van de cruise deze „epische reis” konden beleven.
Een 14 dekscruiseschip, de Crystal Serenity, heeft voor het eerst de noordwestelijke doorvaart bevaren. Het luxeschip had 1000 passagiers, 600 bemanningsleden en een team wetenschappers aan boord en kwam na een tocht van een maand vorige week aan in New York. De Noorse kapitein, Birger J. Vorland, noemde de reis door de fabelachtige passage „episch.”
De noordwestelijke doorvaart is een route van de Atlantische Oceaan naar de Grote Oceaan door de poolarchipel van Canada.
Het is een doorvaart die eeuwenlang door ontdekkingsreizigers werd gezocht, in de hoop een kortere doorvaart en een gemakkelijke zeeroute in Noord-Amerika te vinden. De meeste expedities moesten uiteindelijk worden afgebroken omdat de schepen kwamen vast te zitten in ondoordringbaar ijs.
Het was uiteindelijk de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen die, met extreem veel moeilijkheden, tussen 1903 en 1906 als eerste de noordwestelijke doorvaart kon bevaren. Amundsen had drie jaar nodig om de tocht te voltooien.
Sinds die prestatie hebben andere schepen de tocht enkel gemaakt tijdens de zomer, als het ijs dunner is, en ze werden ook telkens vergezeld van ijsbrekers. Nu is het voor het eerst dat een luxe cruiseschip de tocht ondernam.
Klimaatwetenschappers zijn niet erg opgetogen over het nieuws, omdat ze hier opnieuw een bewijs in zien dat de klimaatverandering al plaatsvindt.