Economie

Online boodschappen doen steeds populairder

Via het internet boodschappen doen is sterk in opkomst. Volgens een nieuw onderzoek van Multiscope koopt ruim een op de zes Nederlanders volgend jaar wel eens eten en drinken bij een onlinesupermarkt.

ANP
22 September 2016 08:23Gewijzigd op 16 November 2020 06:45
Een vrachtwagen van de bezorgservice van Albert Heijn. beeld ANP
Een vrachtwagen van de bezorgservice van Albert Heijn. beeld ANP

De marktvorser verwacht op basis van de studie, waarvoor 7000 mensen zijn ondervraagd, dat de onlineomzet van supers in 2017 met ruim 30 procent toeneemt. Het merendeel van hun boodschappen slaan consumenten nog steeds in bij een fysieke winkel, maar volgens Multiscope is het onlinekanaal straks toch goed voor circa 5 procent van de totale markt.

Ah.nl is verreweg de populairste speler. Zes op de tien onlineshoppers doen daar hun inkopen. Daarna volgen Jumbo, PLUS, Picnic en Hoogvliet. Lang houdbare producten en dranken, zoals frisdrank, bier en wijn, worden het vaakst online besteld.

Toch is nog lang niet iedereen overtuigd. Twee op de drie consumenten vinden het overbodig om zich te wenden tot een internetaanbieder, als ze een normale supermarkt in de buurt hebben. Daarnaast blijken vooral vrouwen het vervelend te vinden dat ze bij onlinesupers het product niet zelf kunnen uitkiezen.

Bezorgkosten zijn ook een drempel. Als die omlaaggaan of niet meer worden gerekend, zouden veel meer mensen overwegen om online boodschappen te doen, aldus Multiscope. Van iedereen die nog nooit bij een onlinesuper langs is geweest, staan 18- tot 34-jarigen er het meest voor open om dit in de toekomst te gaan doen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer