Transportbranche gaan truck platooning in praktijk testen
Rijkswaterstaat en TLN, de brancheorganisatie van transportbedrijven, willen binnen een jaar praktijktesten uitvoeren met zogeheten truck platooning. Dat heeft TLN donderdag bekendgemaakt.
Vrachtwagens die elektronisch met elkaar verbonden zijn, rijden daarbij op korte afstand achter elkaar over de openbare weg. De voorste truck bepaalt de snelheid en de route, de andere volgen automatisch.
De voorgenomen proef zal op verschillende Nederlandse (snel)wegen plaatsvinden, met twee of drie geladen trucks. De test wordt ondersteund door onder meer de ANWB, voedingsmiddelenconcern Unilever en de supermarktketens Albert Heijn en Jumbo.
Het Nederlandse bedrijfsleven ziet volgens TLN volop kansen voor truck platooning. Het bevordert de doorstroming van het verkeer, waardoor goederen sneller op de plek van bestemming zijn. Bovendien verbruiken vrachtauto’s als ze dichter op elkaar rijden minder brandstof –volgens TLN kan dat oplopen tot 10 procent– en stoten ze dus ook minder CO2 uit.
Lees ook:
Trucks achter elkaar: dat is voordelig (RD, 10-02-2015)