China helpt IKEA weer vooruit
Meubelgigant IKEA heeft zijn gebroken boekjaar afgesloten met een omzetgroei van 7,1 procent. Met name verkopen in China stuwden de resultaten van de producent van de bekende Billy-boekenkasten. Maar ook in Australië, Canada en Polen timmert het concern naar eigen zeggen stevig aan de weg.
De totale omzet van IKEA kwam in de twaalf maanden tot en met augustus uit op 34,2 miljard euro. De vergelijkbare winkelomzet van filialen die langer dan een jaar open zijn, steeg met 4,8 procent.
IKEA verwelkomde in het afgelopen boekjaar wereldwijd 783 miljoen klanten. Duitsland bleef de grootste markt voor de meubelgigant, gevolgd door de Verenigde Staten. Komend jaar openen de eerste IKEA-filialen in India en Servië hun deuren.
IKEA mikt op een omzet van 50 miljard euro in 2020. Naast het openen van nieuwe warenhuizen moet ook de online-verkoop bijdragen aan een verdere toename van de omzet.
In het afgelopen jaar opende IKEA twaalf nieuwe woonwarenhuizen, maar ook negentien zogeheten Pick Up and Order points. Dat is een nieuwe kleinere winkelformule gecombineerd met een afhaalbalie voor producten die online zijn besteld.
In Nederland biedt IKEA sinds dit jaar de service Bestellen en Ophalen aan. Daarmee kunnen klanten online hun aankopen doen en deze ophalen in een IKEA-winkel op een tijdstip naar keuze.