Koppel kenteken aan persoon of regio
Jacques Kraaijeveld
vindt het hoog tijd voor een kenteken dat gekoppeld is aan de eigenaar van het voertuig en/of de regio. De Nederlandse personenauto’s krijgen op korte termijn een nieuw kenteken. Er moet iets anders komen, de mogelijkheden van de bestaande combinatie raken uitgeput. Een code van twee cijfers, drie letters en opnieuw een cijfer maakt -als het alleen aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ligt- de meeste kans. Verschillende organisaties, waaronder Bovag en de politie, is gevraagd wat zij van dit voorstel vinden. Naar mijn idee is het hoog tijd voor een andere optie: een kenteken dat gekoppeld is aan de eigenaar van het voertuig en/of de regio.
Snel uitgeput
Welke combinatie men ook kiest, over een paar jaar is er weer hetzelfde probleem. Momenteel zitten we halverwege de N (NP-NL-00). Dan resten nog een paar letters, als ik goed geïnformeerd ben. Volgend jaar op zijn vroegst zijn de mogelijkheden op.
Het systeem dat wij hanteren legt zichzelf te veel beperkingen op. Een aantal letters is uitgesloten. De klinkers doen niet mee om rare of zelfs schunnige combinaties (zoals in Duitsland) te voorkomen. Sommige medeklinkers zijn niet in gebruik voor het gewone wegverkeer om andere redenen: zo is de K als eerste letter voor de landmacht gereserveerd.
Elke keer moet men dus een nieuwe volgorde van letters en cijfers bedenken. Nieuw in die zin, dat de volgorde van die letters en cijfers aangepast wordt om weer even vooruit te kunnen. Die tijdsspanne lijkt elke keer korter te duren. Steeds eerder is de gemiddelde landgenoot aan een andere -nieuwe- auto toe, en dat veroorzaakt niet alleen problemen wat milieu, parkeren en andere overlast betreft. Ook in Veendam, bij de RDW, vragen ze zich wel eens af hoe het verder moet. Het is overigens een gegeven dat door een andere volgorde de verkoop van auto’s even stagneert, omdat een auto er nog nieuwer uitziet als er een nummerplaat op zit volgens het ’nieuwe’ systeem. Dit als eerste.
Een ander punt is dat ons land afwijkt van de meeste landen om ons heen. Daar (zoals in Duitsland, Zwitserland en Italië, maar ook in een groot deel van de rest van de wereld) zijn de nummerplaten herkenbaar aan een afkorting voor de regio waar de auto geregistreerd staat. In België heeft men -ook zo gek nog niet-gekozen voor een systeem waarbij het nummer niet met de auto meegaat maar met de eigenaar. Vandaar dat je gloednieuwe auto’s met een oude nummerplaat ziet rijden. In ons land komt het omgekeerde voor: een oude auto van tien jaar kan na verlies van deel 3 versierd worden met een nieuwe plaat, waardoor hij er jonger uitziet.
Privacy
Waarom, zo kun je je afvragen, is het bij ons ook niet zoals elders? De belangrijkste reden is het verlangen om de privacy te beschermen. Nu is privacy een groot goed, maar niet het beschermen ervan ten koste gaat van het algemeen maatschappelijk belang.
Als je sofi-nummer of bankrekeningnummer gebruikt zou worden om er een kenteken mee te vormen, was het natuurlijk iets anders. Alhoewel, het zou het leven een stuk vergemakkelijken als we eenzelfde nummer voor meerdere doeleinden zouden kunnen gebruiken.
Het huidige systeem is eigenlijk geen bescherming van het persoonlijk belang, maar een teken van kleinburgerlijkheid en onbeholpen bureaucratie. Ooit was het anders en beter in Nederland. Toen was het ook voor de kentekenregistratie ingedeeld in provincies. Aan de auto kon je zien uit welk landsdeel die afkomstig was.
Daar is men een aantal jaren na de oorlog helaas van afgestapt. Om onduidelijke redenen koos men voor een andere benadering: een combinatie van drie keer twee letters en cijfers. En ook nu heet het weer: „De RDW heeft onder meer gezocht naar een kenteken dat voor autobezitters makkelijk te onthouden en voor de politie snel en eenvoudig op te sporen is.” Flauwekul!
Wat zijn de voordelen van ons systeem? Er zijn alleen maar nadelen. Het is niet alleen in zichzelf beperkt, maar vervalsing, diefstal en andere criminele praktijken worden erdoor in de hand gewerkt. Rijdt er nu een auto over een industrieterrein met duistere bedoelingen, dan kan die overal vandaan komen. Is het nummerbord gekoppeld aan een (andere) regio, dan geeft dat in ieder geval een herkenningspunt.
Is het kenteken aan de persoon gebonden, dan kan men helemaal snel achterhalen wie de kwaadwillende eigenaar is. Of de auto moet zijn gestolen, maar dan nog leidt dit type registratie tot een hogere pakkans.
Veiligheid waarborgen
Kortom, we moeten een keer ophouden met het tot in alle facetten doorvoeren van die zogenaamde particuliere belangen. De maatschappij is ermee gediend dat veiligheid gewaarborgd is en dus ook dat er minder auto’s gestolen worden. Koppel daarom het kenteken aan een regio en wat mij betreft ook aan de eigenaar. Bovendien rijden we dan wat meer in de pas met de gebruiken elders in Europa.
De auteur is publicist.