Onderzoeksorganisatie: Suikerlobby in volle gang
De suikerlobby is in volle gang, meldt diëtiste Karine Hoenderdos deze week in haar column op de website nieuwsvoordietisten.nl. Jaarlijks besteedt de voedingsmiddelen- en drankenindustrie 21 miljoen euro om voor haar onwelgevallige maatregelen te voorkomen. Zoals in Engeland, dat vorige week besloot een speciale suikertaks in te voeren op sterk suikerhoudende dranken.
Dergelijke maatregelen en discussies over strengere etiketteringsregels of strengere voorschriften over het toevoegen van suikers aan producten, het zijn geen dingen waar de suikerindustrie op zit te wachten.
Deze zit dan ook niet stil, zo blijkt uit het rapport ”A spoonful of sugar” (een lepel vol suiker, red.) van het Corporate Europe Observatory (CEO) dat eind juli verscheen. Het rapport belicht hoe lobbyisten –met succes– maatregelen weten te torpederen die de suikerconsumptie in de EU zouden moeten terugdringen.
Er worden miljoenen euro’s besteed aan campagnes om suikerrijke voedingsmiddelen en dranken te promoten. Verder wordt wetenschappelijk onderzoek ten gunste van suiker gesponsord en worden handelsverdragen met de VS gesteund, omdat die Europese regelgeving ondermijnen. Het doet denken aan de manier waarop de tabaksindustrie in het verleden opereerde, zo meldt CEO.
Dat die suikerconsumptie naar beneden moet, staat volgens gezondheidswetenschappers buiten kijf. De overconsumptie schaadt de gezondheid, al was het alleen maar door de stijging van het aantal volwassenen en kinderen met overgewicht.
Kinderen van vijf jaar consumeren jaarlijks hun eigen lichaamsgewicht in suiker, zo stelde een Britse minister eerder dit jaar. Voedingswetenschapper Martijn Katan bevestigde deze week in NRC het gelijk van die uitspraak. Frisdranken en vruchtensappen zijn de grootste boosdoeners. Andere belangrijke suikerbronnen zijn onder meer koekjes, cake, chocola en ander snoepgoed, ontbijtgranen, toetjes en tafelsuiker.