Betekenisvol ontmoeten
De scholen zijn weer begonnen. Vol goede moed, ook wel met een beetje opzien, worden de schooltassen ’s avonds of ’s ochtends weer gevuld. Op naar de ontmoeting met leeftijdsgenoten, leraren en lesstof. Zo ongeveer in die volgorde.
Wat brengt het nieuwe jaar? Welke doelen willen we behalen? Hoe is die klas? Veel energie, veel gespreksstof, veel ideeën. Introductiedagen, kennismakingsspellen, teambuildingsactiviteiten – welkom in het nieuwe cursusjaar.
Heel wat uren worden er weer samen met de leerlingen doorgebracht. Niet voor niets krijgt het investeren in de onderlinge relatie een prominente plek toegewezen. De relatie gaat aan de prestatie vooraf. Om daarna samen te ontdekken welke zaken nog voor het jonge en het oude brein verborgen zijn.
Om de beroepstrots wat aan te wakkeren, volgt dan op 5 oktober de Dag van de Leraar. Want de leraar is de invloedrijkste burger, wist de overheid jaren geleden in een ideële reclamecampagne te melden.
Nu, dat is wel een mooi ideaal. Want die invloed is er zeker. Leraren helpen hun leerlingen vormen. Ze geven les in wie ze zijn. Het belangrijkste gereedschap in de klas zijn zijzelf. En leerlingen hebben urenlang de tijd om te kijken naar hun hardwerkende leraren.
Om die rollen af en toe om te draaien, is het fenomeen werkvorm uitgevonden. De Chinese denker Confucius had dit al begrepen: „Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthoud, ik doe en ik begrijp.” Uit de consumeermodus in de actiemodus dus.
Maar wat is nu een goede leraar? Wat maakt een leraar geliefd? Wat is een leraar van klasse? Het is een vraag die velen zich aan het begin van een cursusjaar weer eens stellen.
Hier zijn mooie boeken over geschreven. De moeite waard om je de inhoud, met vallen en opstaan, eigen te maken. Veel is immers te leren. Werken aan werkorde, schoolklimaat, didactiek. Belangrijk. Ieder jaar bekruipt je overigens weer het gevoel: ik ben er nog niet. Je raakt nooit uitgeleerd.
De geliefde leraar kenmerkt zich echter door meer. Het geheim is moeilijk te ontrafelen. Het valt niet te kopiëren. Hij (of zij) houdt in ieder geval van zijn (of haar) vak en leerlingen. Hij kent zijn tijd en weet deze voor zijn vakgebied te duiden. Hij opent perspectieven en boort verlangens aan. Idealen die het waard zijn na te streven. Zeker voor jongeren op weg naar hun toekomst. Maar is het antwoord eigenlijk wel te vinden?
Misschien is het antwoord toch ook wel weer heel eenvoudig. De leerlingen vertrekken uit het lokaal en beseffen bewust of ervaren onbewust: Hier hebben wij een betekenisvolle ontmoeting gehad.