Economie

Lpg is uit de gratie, en dat is jammer

Het gebruik van lpg als brandstof voor de auto raakt steeds meer uit de gratie. Jarenlang was het dé manier om goedkoop veel kilometers weg te rijden. Nu lijkt het erop dat de massale opkomst van de zogeheten hybrides het autogas hebben verdrongen.

Evert Barten
19 August 2016 20:49Gewijzigd op 16 November 2020 05:50
Lag het verbruik van lpg in 2002 nog altijd op zo’n 1 miljard liter, in 2015 was dat al niet meer dan 343 miljoen. beeld Tony Vos
Lag het verbruik van lpg in 2002 nog altijd op zo’n 1 miljard liter, in 2015 was dat al niet meer dan 343 miljoen. beeld Tony Vos

De prijs van een liter lpg bereikte gisteren het laagste niveau sinds het najaar van 2010. De prijs aan de pomp voor een liter autogas zakte naar 0,708 euro, meldde consumentencollectief UnitedConsumers. Het gaat hier om de landelijke adviesprijs. Plaatselijk kan de prijs nog een stuk lager liggen.

De prijsdaling wordt volgens de organisatie aan de ene kant veroorzaakt door een overaanbod van gas. Daarnaast is de vraag tanende. Het gebruik van lpg als motorbrandstof in Nederland is afgelopen jaren namelijk met ruim 20 procent afgenomen, werd gisteren bekend.

Ga je verder terug in de tijd, bijvoorbeeld tot 1990, dan is de afname sinds die tijd zelfs 80 procent. Met een opmerkelijke terugval tussen 2002 en 2007. En laat dat nu net de periode zijn waarin de hybride aangedreven Toyota Prius in steeds grotere aantallen werd verkocht.

Alternatief

Eerst even wat cijfers op een rij. Volgens het CBS gebruikten Nederlandse automobilisten in 1990 bijna 1,7 miljard liter lpg. In 1997, het jaar waarin de eerste variant van de Toyota Prius op de weg kwam, was deze hoeveelheid afgenomen tot 1,4 miljard liter.

Omdat de eerste generatie Prius niet echt een succes was, bleef lpg voor veelrijders nog steeds een aantrekkelijk alternatief ten opzichte van diesel. Dat werd anders vanaf 2002, toen de tweede –en veel betere– Prius op de markt kwam. In de jaren daarna kwamen steeds meer fabrikanten met modellen die zowel een benzine- als elektromotor hadden.

Als je puur naar de hoeveelheid verbruikte lpg kijkt, is die trend duidelijk terug te zien. Lag het verbruik van lpg in 2002 nog altijd op zo’n 1 miljard liter, in 2005 was dat al niet meer dan 676 miljoen liter. Nog tien jaar later is het volume nog een keer gehalveerd, tot 343 miljoen. Tegelijkertijd steeg het aantal hybride aangedreven voertuigen op de Nederlandse wegen significant: van een slordige 55.000 in 2011 tot ruim 130.000 in 2014.

Benzine

De meeste hybridemodellen hebben naast een elektromotor een benzinemotor. Met de komst van meer hybrides zou het aantal liters verbruikte benzine dus moeten stijgen. Toch is dat niet het geval, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Al jarenlang ligt de hoeveelheid verbruikte benzine op een nagenoeg gelijk niveau: tussen de 5,2 en 5,5 miljard liter per jaar. Zouden lpg-rijders dan toch zijn overgestapt op diesels? Want daar steeg het gebruik naar 8 miljard liter in 2008, om in 2015 weer terug te zakken naar 6,6 miljard liter.

Vergeet ook niet dat hybride aangedreven voertuigen, mits goed gebruikt, zuinig omspringen met brandstof. Waar een middenklasauto in de jaren ’90 elke 10 kilometer een liter benzine nodig had, haalt een Prius op z’n sloffen een verbruik van 1 op 20. Dat scheelt de helft.

De stijging van de hoeveelheid gebruikte diesel is eenvoudig te verklaren door het fors toegenomen aantal auto’s op de weg. En dan gaat het vooral om zakelijke auto’s, leasewagens, die in bijna alle gevallen op diesel rijden omdat die qua bijtelling het meest gunstig zijn. En daar verliest autogas onder de huidige regelgeving de strijd.

Bijtelling

Dat heeft alles te maken met het feit dat bijtelling wordt berekend aan de hand van de hoeveelheid CO2 die een auto per kilometer uitstoot. Hoe minder die is, hoe gunstiger het bijtellingspercentage. Omdat een lpg-installatie achteraf wordt gemonteerd, telt deze niet mee tijdens de CO2-vaststelling. En dat is wrang, want lpg is schoner dan benzine en vele malen minder belastend voor het milieu dan diesel als het om CO2-uitstoot gaat. Om over de uitstoot van fijnstof en roet maar te zwijgen.

Jammer dus dat lpg uit de gratie raakt. Er is forse milieuwinst te halen uit dit restproduct, dat anders toch maar afgefakkeld moet worden. Dan kun je er beter op rijden als een schoner alternatief voor diesel. Lpg-installaties zijn technisch zo verbeterd dat oude bezwaren niet meer gelden. Op één na: het verbruik is hoger.

Maar dat kan met de populaire en steeds beter wordende hybride-techniek ondervangen worden. Waarom een hybride aangedreven auto niet voorzien van een lpg-installatie? Daarmee komt het beste van twee werelden samen: het zuinige van een hybride, het schone van lpg.

Fors goedkoper

Daar komt de gunstige prijs nog bij. Met 0,708 euro per liter is lpg fors goedkoper dan benzine en diesel. De gemiddelde landelijke adviesprijs voor Euro95 was gisteren 1,567 euro, terwijl voor diesel 1,213 euro per liter zou moeten worden afgerekend.

De autosector richt zich steeds sterker op volledig elektrisch rijden. Dat is een goede ontwikkeling. Maar het gaat nog jaren duren voor het zover is. Tot die tijd blijven zakenlui hun duizenden kilometers wegrijden, meestal in diesels. Gelukkig zijn die schoner en zuiniger dan ooit, maar een nog schoner alternatief is nooit weg.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer