Economie

Brouwer Carlsberg ziet omzet afnemen

De Deense bierbrouwer Carlsberg heeft in het eerste halfjaar een lagere omzet in de boeken gezet. Het bedrijf had te maken met negatieve wisselkoerseffecten en een lagere verkoop in West-Europa, China en Rusland. Dat maakte de producent van merken als Tuborg, Carlsberg en Baltika woensdag bekend.

ANP
17 August 2016 08:08Gewijzigd op 16 November 2020 05:45

De omzet bedroeg 31,2 miljard kroon (4,2 miljard euro), een daling van 4 procent in vergelijking met een jaar eerder. Als wisselkoerseffecten, desinvesteringen en overnames buiten beschouwing worden gelaten, was de omzet met 4 procent gestegen. De aangepaste nettowinst zakte met 19 procent naar 1,4 miljard kroon, omgerekend 188 miljoen euro. Het totaal verkochte volume aan bier en andere dranken nam met 1 procent af tot 70 miljoen hectoliter.

Carlsberg wordt geleid door de Nederlander Cees ’t Hart. De brouwer is bezig met een nieuwe strategie, onder meer om kosten te besparen. Ook wordt daarbij ingezet op verdere groei in Azië. Carlsberg handhaafde zijn verwachtingen voor heel 2016.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer