Toyota worstelt met Amerikaanse markt
Toyota heeft zijn winst afgelopen kwartaal zien dalen en verwacht dit boekjaar op een lager resultaat uit te komen dan eerder werd gedacht. ’s Werelds grootste autobedrijf worstelt met afnemende verkopen in de Verenigde Staten, waar consumenten door de lage olieprijs vaker kiezen voor grotere auto’s van concurrenten.
Afgelopen jaar namen de verkopen van alle modellen van Toyota en dochterbedrijf Lexus die langer dan een jaar op de markt zijn af in de VS. Daardoor dreigt Toyota de kroon van wereldwijd automarktleider weer af te moeten staan aan Volkswagen. Toyota wordt daarbij onder meer gehinderd door de sterke yen, die Japanse exportproducten relatief duur maakt.
Toyota zag zijn nettowinst in het eerste kwartaal van dit boekjaar met 15 procent dalen ten opzichte van een jaar geleden, tot 552 miljard yen (circa 4,9 miljard euro). De omzet zakte met 6 procent naar omgerekend 58 miljard euro. Toyota rekent nu voor het hele jaar op een winst van bijna 13 miljard euro.