Nieuwe Astra is vooral anders
Opel was vorig jaar in Nederland de grootste. Voor de 35e keer op rij, maar ditmaal op het nippertje. De strijd om marktaandeel was heviger dan ooit en voor Opels traditionele afzetkanon Astra waren de laatste loodjes zwaar. Inmiddels staat een kakelverse Astra voor de opdracht Opel wederom op het podium te helpen. Hoe kansrijk is die missie?
Opel heeft óf gewoon lef óf een goed gevoel voor de aan verandering onderhevige consumentvoorkeuren. Of een combinatie van beide. Feit is dat de nieuwe Opel Astra anders is dan voorheen. Niet alleen moderner en beter, maar eerst en vooral anders. En dat is opvallend, want de Opel Astra draagt traditioneel de grootste steen bij aan de Europese afzet van Opel en is daarmee te belangrijk om risico’s te nemen.
Het grote verschil met zijn voorganger is dat de nieuwe Astra uitgesproken is. Zowel qua design als qua karakter. Je vindt altijd wel iets van de nieuwe Astra. Je vindt hem mooi of lelijk. Het rijgedrag spreekt je enorm aan of helemaal niet. Dat was bij zijn voorganger wel anders. Die had neutraliteit hoog in het vaandel en wist daarmee velen voor zich te winnen. De tijden van de automobiele allemansvriend lijken echter voorbij te zijn. De diversiteit in modellen en segmenten is enorm toegenomen en consumenten vertonen allesbehalve voorspelbaar gedrag. Zo worden typische gezinsauto’s als de Opel Zafira en de Renault Scénic volop verkocht aan senioren vanwege de hoge instap en de overzichtelijke carrosserie. En talloze gepensioneerden beleven hun tweede jeugd achter het stuur van een stoere LandRover Freelander of Kia Sorrento. Consumenten beslissen steeds vaker op basis van onderscheiden eigenschappen.
De nieuwe Opel Astra is een opvallende verschijning. Een stoere frontpartij met heldere koplampglazen waarachter tweemaal drie pitten de wereld in blikken, zet de toon. Gladde flanken en een stompe achterzijde met een dikke c-stijl doen de rest. Vooralsnog is de auto enkel als vijfdeursvariant leverbaar, maar volgend jaar volgt de driedeurs. Andere carrosserievarianten zoals een stationwagon en een cabriolet komen ongetwijfeld ook op de markt.
Keurig stil
Vanaf de start is de nieuwe Astra leverbaar met twee diesel- en vier benzinemotoren, waarvan de 92 kW/125 pk leverende 1,8 liter zestienklepper vooralsnog de op een na krachtigste is. De krachtbron is bekend uit onder andere de Vectra en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de Astra voldoet de krachtbron uitstekend. Hij levert prima prestaties en is daarbij keurig stil. Alleen bij voluit accelereren laat de motor zich nadrukkelijk horen. Het brandstofverbruik valt met een gemiddelde van 1 op 11,4 een tikkeltje tegen.
De Astra Sport is, in tegenstelling tot de basisuitvoeringen, voorzien van een sportonderstel en een zogenaamde sportswitch. Verder was de testwagen voorzien van het Interactive Driving System, dat staat voor een adaptief dempingssysteem. Niet bepaald een standaard onderstelafstemming, maar wel een bijzonder smakelijke. De Astra Sport is een dynamische auto die zich met groot gemak in een bochtig traject vastbijt.
De Astra beschikt over een lekker communicatief onderstel, dat weliswaar stevig geveerd is, maar op venijnige dwarsrichels na alle oneffenheden in het wegdek adequaat wegfiltert. In bochten blijft de Duitser lang neutraal en van onderstuur is geen sprake. De auto toont zich zelfverzekerd en stabiel. De prettig bekrachtigde en precies werkende besturing draagt een forse steen bij aan het rijplezier.
De sportswitch zorgt voor een snellere respons op het gaspedaal en nog directer wegcontact, doordat de elektrahydraulische stuurbekrachtiging naar een aangepaste modus overschakelt. Leuk om een paar keer mee te spelen, maar bijzonder veel merk je er niet van. De Astra Sport is met uitgeschakelde sportswitch al inspirerend genoeg.
Net als de buitenzijde is ook de binnenzijde van de Astra voorzien van vrolijke en frisse stijlelementen. Somberheid is niet langer troef - het dashboard ziet er modern en aantrekkelijk uit. De bediening van het geheel laat weinig te wensen over. Missers zijn de harde draaiknoppen van de lendensteunen, waartegen je je ellebogen lelijk kunt stoten, en het gebrek aan opbergmogelijkheden.
Scherp geprijsd
De zitpositie is daarentegen zonder meer in orde. Bestuurdersstoel en stuurwiel kunnen in hoogte en in lengte worden versteld, zodat vrijwel elk formaat volwassene zich goed achter het stuur kan nestelen. De Astra Sport is voorzien van lekker stevige sportstoelen die bovendien royaal voorzien in zijdelingse steun. Beenruimte en hoofdruimte is er zowel voorin als achterin ruim voldoende aanwezig. De bagageruimte meet een inhoud van 350 liter en is daarmee gemiddeld van omvang.
Opel heeft met de nieuwe Astra een opvallend aantrekkelijke auto in huis. De nieuweling is onderscheidend gestileerd en toont zich ook op het asfalt anders dan zijn voorganger. De Sport-outfit blijkt niet alleen te bestaan uit sportstoelen en een paar lichtmetalen velgen. Daarbij komt dat Opel de Astra over de gehele linie scherper heeft geprijsd dan aartsrivaal Volkswagen zijn nieuwe Golf. Het is daarom niet ondenkbaar dat de Astra Opel opnieuw op de hoogste trede van het podium doet belanden. De nieuweling heeft in ieder geval de kwaliteiten om het zijn uitdagers flink lastig te maken.
In vignet: Arno Witvliet
Kader
Techniek
Cilinderinhoud: 1796 cc; maximumvermogen: 92 kW/125 pk bij 5600 tpm; maximumkoppel: 170 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,8 seconden; topsnelheid: 198 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4249 mm; breedte: 1753 mm; hoogte: 1460 mm; wielbasis: 2614 mm; gewicht: 1178 kilogram; inhoud bagageruimte: 350 liter; brandstoftank: 52 liter; Opel Astra 1.8 Sport: 23.400 euro.
Waardering
Plus: design, besturing, weggedrag, prijsstelling
Min: verbruik, opbergruimte
Alternatieven
Peugeot 307 XS 2.0:
22.520 euro
De oudste van het kwartet maar nog altijd succesvol. Sterke punten zijn de hoeveelheid binnenruimte en de prettige prijsstelling. De Fransoos moet qua dynamiek zijn meerdere in de andere drie erkennen. De 103 kW/138 pk sterke 2,0 liter zestienklepper zorgt voor ruim voldoende prestatiepotentieel.
Renault Mégane 2.0 Dynamique Comfort:
22.795 euro
De tweede Fransoos in deze vergelijking is meteen de hipste van het stel. Als enige ook standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak in combinatie met de 110 kW/136 pk leverende 2,0 liter zestienklepper. Rijdt prima en is daarnaast attractief geprijsd. Niet voor niets is Renault de luis in de pels van Opel wanneer het om verkoopaantallen draait.
Volkswagen Golf 1.6 FSI:
24.940 euro
Erg goed maar ook erg duur. De Golf is royaal vanbinnen, maar in deze vergelijking niet royaal met paardenkrachten. De 85 kW/115 pk leverende 1,6 liter direct ingespoten zestienklepper verbleekt bij de rest. Doorsparen voor de Golf 2.0 FSI biedt uitkomst, maar is helemaal een aanslag op het spaarvarken. Niet voor niets blijven de verkopen achter bij de prognoses.