Verkeersproef leidt tot langere files
Rijkswaterstaat beraadt zich eind volgende week of een verkeersproef bij het knooppunt Muiderberg moet worden aangepast. Een woordvoerster gaf vrijdag toe dat de files op de A6 van Almere richting Amsterdam de laatste twee ochtendspitsen langer waren dan normaal. Bedoeling was juist dat het autoverkeer beter door moest kunnen rijden.
De proef begon donderdag. Na de eerste dag zijn aan de kant van Almere direct extra grote waarschuwingsborden neergezet om automobilisten op de veranderde verkeerssituatie te wijzen. „We gaan er vooralsnog vanuit dat de proef na de eerste gewenning alsnog zijn waarde bewijst", aldus de zegsvrouwe. De drukbereden A6 komt samen met de A1 (Amersfoort – Amsterdam) bij knooppunt Muiderberg, waardoor daar vaak files ontstaan.
De verkeersproef houdt in dat het uit Almere afkomstige verkeer op werkdagen tussen 06.00 en 09.00 uur een extra rijstrook heeft gekregen om op de A1 in te voegen. Automobilisten op de rechterbaan van die tweede snelweg moeten vlak voor het knooppunt Muiderberg opschuiven naar links. Op die manier komt er een tweede invoegstrook vrij voor het verkeer vanaf de A6. Rijkswaterstaat had de meeste problemen eigenlijk op dat ’ritspunt’ verwacht.
De woordvoerster stelt dat er mogelijk sprake is van onwennigheid. „In de nieuwe situatie mogen automobilisten vanuit Almere in ruil voor de extra invoegstrook geen gebruik meer maken van een aanwezige wisselstrook. We hebben gemerkt dat veel mensen dat pas te laat in de gaten kregen en zich daarom klem reden. Na jarenlang automatisme is dat ook niet vreemd. We hopen dat de grotere attentieborden die situatie verbeteren."