Gedupeerden Sprintplan weer naar rechter
Stichting Platform Aandelen Lease (PAL) is een nieuwe procedure gestart tegen Aegon-dochter Spaarbeleg. De stichting heeft daarvoor ConsumentenClaim in de arm genomen in de hoop alsnog een schadevergoeding te ontvangen voor gedupeerde klanten van aandelenleaseproduct Sprintplan.
Vorig jaar werd met een uitspraak van de Hoge Raad een punt gezet achter een jaren lopende rechtszaak tegen Aegon. De verzekeraar zou klanten die het Sprintplan kochten niet hebben misleid, maar was wel tekortgeschoten in zijn zorgplicht.
Volgens ConsumentenClaim is de eerdere rechtszaak gevoerd met de verkeerde argumenten. Zo hield Aegon volgens de claimorganisatie op Sprintplannen onterecht beheerskosten in en zou het vergoedingen die het ontving van de investeringsbank ten onrechte in eigen zak steken. Ook werden er zaken gedaan met tussenpersonen die niet over de vereiste vergunning beschikten. „Voor ons reden om nog eens in de zaak te duiken”, aldus de claimorganisatie.
Bij aandelenleaseproducten als Sprintplan lenen mensen geld om in aandelen te beleggen. De constructie was populair in de jaren voor het uiteenspatten van de internetzeepbel in 2000. Toen daalden de koersen, met als gevolg dat tienduizenden beleggers soms aanzienlijke bedragen kwijtraakten.
In de periode 1998 tot 2002 zijn volgens PAL ongeveer 100.000 Sprintplannen afgesloten. De gemiddelde schade daarbij bedraagt volgens de stichting circa 5000 euro. Iedereen die een Sprintplan heeft afgesloten, kan met de collectieve procedure meedoen, aldus PAL.
Aegon gaf aan kennis te hebben genomen van de nieuwe procedure, maar kon nog niet inhoudelijk reageren. „Wij kennen ook de argumentatie nog niet”, zo gaf een woordvoerster desgevraagd aan. Ze benadrukte dat gedupeerde klanten zich ook rechtstreeks tot Aegon kunnen richten.