Overname stelt Jongbloed in staat dundrukpers te kopen
Bijbeldrukker Royal Jongbloed uit Heerenveen komt in handen van het investeringsfonds FB Oranjewoud. Door die investering kan het bedrijf een nieuwe dundrukpers kopen.
Als Royal Jongbloed in Zeeland of Maastricht had gestaan, zou het investeringsfonds FB Oranjewoud geen interesse hebben gehad in een overname, zegt voorzitter Jan de Vries. De stichting, die maandag bekendmaakte een meerderheidsbelang te nemen in de Bijbeldrukker en uitgever van christelijke titels, wil zijn miljoenen alleen inzetten voor werkgelegenheid in Noord-Nederland.
„Jongbloed had een financiële injectie nodig die de familie moeilijk kon opbrengen. Zodoende zijn wij erin gestapt”, zegt De Vries. FB Oranjewoud heeft een belang van „een beetje meer dan 50 procent” in Jongbloed genomen. Hij zegt stabiliteit te willen bieden. „Wij willen een normaal rendement op onze deelneming. Wij zijn geen hedgefonds dat een bedrijf op korte termijn met winst wil doorverkopen.”
Jongbloed wil de miljoenen euro’s die FB Oranjewoud in het Heerenveense bedrijf investeert, gebruiken om op termijn een van de twee huidige persen te vervangen. Aan zo’n dundrukpers hangt een prijskaartje van een paar miljoen euro, aldus Herman Jongeling van de raad van commissarissen van Jongbloed. Ook is de overname door een financieel krachtige partij volgens hem een positief signaal naar bijvoorbeeld banken.
De overname door het investeringsfonds is niet uit nood geboren, zegt hij. De uitgeverswereld is geen vetpot, maar Jongbloed is volgens hem een gezond bedrijf. De Vries bevestigt dat: „Anders zouden we dit niet doen.”
De overname betekent dat de familie van Auke Jongbloed, die Jongbloed in 1862 oprichtte, niet langer een meerderheid van de aandelen bezit en dus geen beslissende stem meer heeft in het Heerenveense bedrijf. Herman Jongbloed, die als familiewoordvoerder optreedt, zegt vertrouwen te hebben in de nieuwe eigenaar. „Als je wilt zorgen dat je als bedrijf de komende vijf tot twintig jaar goed kunt blijven draaien, zul je dit soort financiële injecties moeten doen. Als familie willen we de continuïteit bewaren.”
Het bedrijf staat bij Bijbelgenootschappen wereldwijd goed aangeschreven, zegt Jongeling. En die positie wil het bedrijf vasthouden. „Er is behoorlijke concurrentie uit China, maar ook daar gaan de kosten en de lonen omhoog. En Bijbelgenootschappen merken dat de levertijden vanuit China lang zijn.”
Welke voordelen biedt een nieuwe dundrukpers voor Bijbel- en liedboekkopers? Hij biedt meer mogelijkheden om met kleur te werken, zegt Jongeling. Daarnaast is zo’n moderne machine gemakkelijker in gebruik en kan deze tegen lagere kosten draaien. Dat kan een Bijbel misschien iets goedkoper maken. „Maar het betekent vooral dat de kwaliteit voor de toekomst is gegarandeerd.”