Recensie: Psalmcomposities van Gerard de Wit
Musicus Gerard de Wit, artistiek leider van Stichting Dutch Baroque, heeft zich ten doel gesteld „zo veel mogelijk in de stijl en taal van Johann Sebastian Bach te componeren.” Dat heeft, zowel instrumentaal als vocaal, prachtige polyfone composities opgeleverd in uiteenlopende vormen, zoals trio’s en fuga’s voor orgel, een gezongen aria, koralen met of zonder instrumentale bovenstem en een dubbelkorig motet.
Uitvoerenden zijn het Dutch Baroque Vocal Consort, de Dutch Baroque Junior Singers en het Dutch Baroque Orchestra met Harjo Neutkens (luit), Anne-Linde Visser (barokcello), Johanneke de Wit (blokfluit) en Gerard de Wit (continuo, orgel en dirigent). Uitgangspunt zijn de ritmische zettingen van de Psalmen 134, 92, 90, 103, 62, 89, 38, 74, 96 en 149 in de berijming van 1773.
De gezongen gedeelten worden afgewisseld met orgelcomposities, wat per psalm een mooi geheel oplevert. Zo begint Psalm 96 met de gezongen coupletten 1 en 5, daarna volgt er een robuuste, fugatisch gecomponeerde orgelcompositie over die psalm, en vervolgens weer gezongen de coupletten 6 en 9, waarbij aan de levendige blokfluit een bovenstem is toebeeld. Wel hoor je aan de ruimte terug dat de orgelstukken in Harlingen en de vocale stukken in Zwijndrecht zijn opgenomen.
Het vakmanschap van De Wit staat buiten kijf. Het werken met „eerlijke en pure kinderstemmen” verbindt hij graag aan het grote voorbeeld Bach, die in zijn tijd werkte met jonge jongens in zijn koor. Tegelijk ligt hier een aandachtspunt: de Junior Singers maken soms een onvaste indruk, waardoor het kwaliteitsverschil met de instrumentalisten opvalt.
Zingt den HEERE een nieuw lied! – Psalmcomposities voor koor en orgel – Gerard de Wit – volume 3; Dutch Baroque Records; € 17,95; www.dutchbaroque.nl
Aria
Vocaal
Gerard de Wit, orgel Harlingen