Nieuwe Skoda Octavia heeft conservatief design
Er zijn niet veel autofabrikanten die zich in pakweg tien jaar tijd vanuit een kansarme positie op het podium weten te worstelen. Skoda behoort tot de uitzonderingen. Het Tsjechische merk wist onder de vleugels van Volkswagen uit te groeien tot een serieuze speler. Zo serieus zelfs dat de nieuwste van Skoda de nieuwste van Volkswagen overschaduwt.
Cijfers spreken duidelijke taal. In 1996 scoorde het Tsjechische merk nog een merkentrouw van 20 procent. In 2003 was dat opgelopen tot een gemiddelde van maar liefst 60 procent met een positieve uitschieter van 70 procent voor de Nederlandse markt. Skoda heeft de afgelopen jaren niet alleen fors geïnvesteerd in de kwaliteit van zijn producten, maar tegelijkertijd hard gewerkt aan de professionalisering van zijn distributiekanaal. Dat die inspanningen Skoda geen windeieren hebben gelegd, wordt door de almaar stijgende verkoopcijfers onderstreept.
Skoda heeft onderzocht wat de drie voornaamste aankoopargumenten bij de aanschaf van een Octavia zijn. Behalve ”waar voor je geld”, zijn dat design en bagageruimte. De prijzen van de tweede generatie Octavia zijn nog niet bekendgemaakt, maar de Duitse prijsstelling geeft voldoende vertrouwen om in goede verkopen te geloven.
Opvallend is dat Skoda vooral design als belangrijk aankoopargument noemt en in de Opel Astra en Renault Mégane zijn voornaamste concurrenten ziet. Naast dit supermodern gestileerde tweetal ziet de nieuwe Octavia er conservatief uit. Vooral van achteren en opzij moet je twee keer kijken om te zien of je de nieuwe of de oude in beeld hebt. Kennelijk stellen de klanten van Skoda een behoudende vormgeving op prijs. Dat neemt niet weg dat de nieuwe Octavia een smaakvolle auto is, waarbij vooral de nieuwe neus opvalt. Ten slotte wordt de Octavia geroemd om zijn grote bagageruimte: 560 liter tegen 528 liter voorheen. In dit segment onovertroffen veel.
Goed verstelbaar
De Octavia maakt op meer punten indruk. Zo kan de nieuweling op kwaliteit en afwerking wedijveren met stalgenoten van Volkswagen en Audi. Het interieur is nuchter en zakelijk vormgegeven en is daarbij vooral robuust en gebruiksvriendelijk. Er is zowel voorin als achterin meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. Het meubilair is naar goede Volkswagen-traditie stevig en goed verstelbaar. Het weggedrag van de Octavia geeft evenmin reden tot klagen. De Tsjech deelt het onderstel met de Volkswagen Golf en heeft dan ook een vergelijkbaar karakter. De toegenomen spoorbreedte en een nieuwe wielophanging dragen bij aan een rustig en zelfverzekerd weggedrag. De Octavia is tamelijk stevig geveerd maar desalniettemin comfortabel. De auto stuurt strak en precies en gedraagt zich in bochten nauwelijks onderstuurd.
De Octavia is leverbaar met vier benzinemotoren en twee diesels. De basis wordt gevormd door een 55 kW/75 pk leverende 1,4 liter viercilinder. Het kopen van deze variant is af te raden. Tijdens een test van de Octavia 1.6 MPI (75 kW/102 pk) bleek dat deze krachtbron een keurige partij vormt voor de Octavia, maar er desalniettemin stevig aan moet trekken. Meer plezier heb je van de twee direct ingespoten FSI benzinemotoren van 1,6 en 2,0 liter.
Prijzen
De dieselaars hebben de keuze uit twee direct ingespoten turbodiesels van 1,9 en 2,0 liter. De Octavia staat in oktober in de showrooms en kan in drie uitvoeringen besteld worden. Classic, Ambiente en Elegance. Standaard zal de auto voorzien zijn van ABS, vier airbags, elektrisch bedienbare voorramen en centrale portiervergrendeling. De prijzen zullen in de zomer bekend worden.