Economie

ACM: geen misstanden bij doorverkoop kaartjes

DEN HAAG (ANP). De Autoriteit Consument & Markt (ACM) staakt haar onderzoek naar de doorverkoop van kaartjes voor concerten. De toezichthouder heeft geen bewijzen gevonden dat de hoge ticketprijzen op sites als Seatwave niet door de beugel kunnen.

8 June 2016 15:13Gewijzigd op 16 November 2020 04:06

ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn kan zich wel voorstellen dat er publieke verontwaardiging ontstaat als de prijzen voor de kaarten bij doorverkoop vele malen over de kop gaan, zoals eerder dit jaar bij een concert van Adele. Maar volgens hem is er geen sprake van verboden prijsafspraken, de kaartjes zijn gewoon heel erg gewild. „Daar waar veel vraag is naar een product en weinig aanbod, worden de prijzen opgedreven”, aldus Fonteijn.

De gekte om de kaartjes hield eerder dit jaar zelfs het kabinet bezig. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) vroeg de ACM in januari om de zaak te onderzoeken.

De ACM nam Live Nation onder de loep. Dat bedrijf is de eigenaar van concertorganisator Mojo, kaartverkoper Ticketmaster én doorverkoopsite Seatwave. Volgens de toezichthouder zijn de hoge prijzen op die site niet het gevolg van afspraken tussen Ticketmaster en Seatwave. Ook is er geen sprake van exclusieve doorverkoop van concertkaartjes.

Ticketmaster en Seatwave zijn bovendien niet zelf actief als doorverkoper van kaartjes. Seatwave biedt consumenten een platform waarop zij hun kaarten kunnen doorverkopen aan andere consumenten. De consument bepaalt zelf voor welke prijs een kaartje op het platform wordt aangeboden of verkocht.

Ticketmaster heeft maatregelen genomen om te voorkomen dat handelaren grote hoeveelheden kaarten kunnen inslaan. Dat er soms via Seatwave al kaarten worden aangeboden voordat de officiële verkoop is begonnen, hangt volgens de ACM samen met speciale voorverkoopacties voor fanclubs.

De ACM benadrukt verder dat mensen zelf goed moet opletten bij welke partij, en tegen welke voorwaarden, ze een kaartje kopen. Als het daarbij om doorverkoop gaat moet dat wel duidelijk worden gemeld en moet ook worden aangegeven wat de oorspronkelijke prijs was.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer