Nederlander blijft favoriete merken trouw
Als Nederlanders tevreden zijn over een product, zullen ze niet snel een ander gebruiken. Van alle Europeanen zijn alleen Italianen merkvaster.
Dit blijkt uit het donderdag gepresenteerde onderzoek European Trusted Brands 2002 in opdracht van het tijdschrift Reader’s Digest.
Het is het tweede jaar dat dit onderzoek is gehouden. Er zijn 31.000 Europese lezers zijn ondervraagd. In meer dan 80 procent van de gevallen noemden de Nederlanders dezelfde producten als vorig jaar. De Nederlandse consument heeft het meeste vertrouwen in KPN. Maar liefst 84 procent vindt het telecombedrijf betrouwbaar. Op de tweede plaats staat Iglo, met een ”vertrouwen” van 78 procent.
Op Europees niveau is van alle categorieën Nokia gekozen tot meest gerespecteerde merk. Opvallend is dat alle achttien landen vooral hun eigen lokale producten hoog op de lijst zetten. Het vertrouwen in de merken uit eigen land blijkt vooral bij de categorieën luchtvaartmaatschappij, bank, verzekering en benzinestation.
Het wisselvalligst zijn de Denen. Uit het onderzoek blijkt dat in Denemarken de consumenten het minst trouw zijn aan een merk.