Zwitsers openen „tunnel voor Europa”
ERSTFELD/BODIO (ANP). Met ontroering onder bewindslieden, bouwers en gasten is woensdag de nieuwe spoorwegtunnel door de Alpen, de Gotthard-Basistunnel, geopend. Met 57 kilometer lengte is het tussen het Zwitserse Erstfeld en Bodio voorlopig de langste spoorwegtunnel ter wereld. Zwitserland heeft er zeventien jaar non-stop werk en 11 miljard euro in gestoken. Negen arbeiders zijn tijdens de werkzaamheden omgekomen.
De Zwitserse bondspresident Johann Schneider-Amann zei bij de opening dat „de tunnel het volk en de economieën van Europa samen zal brengen”. Het door de Zwitsers betaalde project zou ook de veiligste treintunnel ter wereld zijn. De Zwitserse minister van Verkeer, Doris Leuthard, kon haar tranen maar nauwelijks bedwingen. „Het is een dag van trots, dat het Zwitserse volk ja (in een referendum over de tunnel) heeft gezegd en dit heeft volbracht”, zei Leuthard tegen Zwitserse media.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel, een van de regeringsleiders die te gast waren, noemde de tunnel „het hart” van het Europese project om vracht op grote schaal door de Alpen heen over de rails te vervoeren. „Maar de aorta ontbreekt nog”, voegde Merkel er wat beschaamd aan toe. Ze erkende hiermee dat Duitsland nog heel ver achter ligt met de aanleg van de spoorlijnen voor de NEAT (Neuen Eisenbahn-Alpentransversale), de goederentreinenroute van Rotterdam naar Genua. Die moet concurreren met vrachtauto’s, -schepen en -vliegtuigen. Merkel beloofde vaart te zetten achter het Duitse deel van de route. Ook in Italië moet nog veel werk verzet.