Minister Peijs optimistisch over toekomst Betuwelijn
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat blijft optimistisch over de toekomst van de Betuwelijn. „Het wordt een groot succes.” De goederenspoorlijn zal volgens haar niet direct kostendekkend zijn, maar op de lange termijn zal erop worden verdiend.
Dat zei de minister woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.
Steeds meer vervoerders kiezen voor de veilige route van het spoor, meldde Peijs. Er is zo veel belangstelling dat het niet nodig is om vervoerders te dwingen van het spoor gebruik te maken.
Peijs presenteerde woensdag na lange reeksen van financiële tegenvallers bij het Betuwelijn-project een meevaller van 161 miljoen euro. PvdA en GroenLinks opperden dat bedrag niet af te staan aan de nationale schatkist, maar het geld te gebruiken voor projecten binnen haar eigen begroting. Peijs wil dat niet. Zij vindt dat het kabinet moet beslissen wat er met het geld gebeurt.
VVD’er Hofstra stelde tijdens het debat voor de Betuwelijn ook te gebruiken voor personenvervoer. Volgens Peijs is daarvoor geen ruimte op de spoorlijn en is personenvervoer op de lijn niet nodig om hem financieel rendabel te maken.
De minister zei woensdag ook dat ze zich verzet tegen verdere liberalisering van het spoor. De Europese Commissie wil dat buitenlandse spoorbedrijven ook gebruik mogen maken van delen van het Nederlandse railnetwerk. Peijs is daartegen omdat het Nederlandse spoor met kwaliteitsproblemen kampt. Ons land zou bij vertragingen van de buitenlandse treinen schadeclaims kunnen verwachten.
Dreigende vertraging op de hogesnelheidslijn (hsl) is de oorzaak van een juridische strijd tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en HSA. Dat consortium van KLM en NS gaat de hsl-treinen exploiteren. De reistijd gaat mogelijk een kwartier langer duren dan aanvankelijk gepland. De Kamer toonde zich woensdag tijdens een debat over de hsl-zuid zeer kritisch over deze tegenvaller. Minister Peijs kon voor een deel van de extra reistijd nog geen verklaring geven.