T-Mobile wil flink groeien op mobiele markt
DEN HAAG (ANP). T-Mobile denkt zijn marktaandeel op de Nederlandse mobiele markt komende jaren flink te kunnen uitbreiden, door nieuwe abonnementen aan te bieden en de consument beter te laten zien „wat er allemaal mogelijk is” met smartphones. Het telecombedrijf heeft zich verzekerd van tientallen miljoenen euro’s aan investeringen van moederbedrijf Deutsche Telekom om zijn merk op een andere manier neer te zetten, liet topman Mark Klein donderdag weten.
Nu heeft T-Mobile nog ongeveer 20 procent van de mobiele consumentenmarkt in handen. Volgens Klein is het niet ondenkbaar dat dit in 2019 rond de 30 procent is.
Anders dan concurrenten KPN en Vodafone, heeft T-Mobile geen vast netwerk. Daardoor kan het geen alles-in-één pakketten aanbieden, met bellen, internet en televisie. Klein denkt echter dat er nog heel wat klanten te winnen zijn die een los mobiel abonnement afsluiten.
De provider komt volgende maand met een nieuwe bundel met onbeperkt mobiel internet in Nederland. Die sluit aan op een recent in het assortiment opgenomen abonnement waarmee consumenten ook voordelig kunnen bellen en internetten in het buitenland. T-Mobile gaat ook bepaalde programmeercodes vrijgeven, waardoor app-ontwikkelaars makkelijk samen het bedrijf nieuwe toepassingen voor de smartphone kunnen bedenken.
Eerder dit jaar waren er nog geruchten dat Deutsche Telekom zijn Nederlandse dochter zou willen verkopen. Klein benadrukt dat dit absoluut niet aan de orde is. Het Duitse moederbedrijf heeft als onderdeel van een driejarig investeringsprogramma alvast 70 miljoen euro vrijgemaakt. Dat geld kan T-Mobile in de tweede helft van dit jaar gebruiken om zich verder te onderscheiden van andere spelers op de markt.