ACM: Paar grote webwinkels hebben veel macht
DEN HAAG (ANP). Een klein aantal grote webwinkels heeft een machtige positie op de Nederlandse pakketmarkt. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na een verkenning van de markt, die door de toenemende populariteit van onlinewinkelen sterk groeit.
Bezorgbedrijven, waarvan PostNL en DHL de grootste zijn, leverden vorig jaar in totaal 208 miljoen pakjes af bij consumenten, ruim 11 procent meer dan in 2014. Het grensoverschrijdende pakketvervoer van en naar Nederland groeide zelfs met 12,7 procent, tot 92 miljoen stuks.
Die sterke groei stelt bezorgers in staat hun dienstverlening uit te breiden. Zo hebben alle koeriersbedrijven plannen om hun netwerk van servicepunten te vergroten. Ook de mogelijkheden voor bezorging in het weekeinde, of op de dag van bestelling, nemen toe.
Daarvan profiteren evenwel vooral de grote webshops, die zeer veel pakketten versturen. Zij hebben een sterke inkooppositie ten opzichte van de koeriersbedrijven en kunnen daardoor meer eisen stellen, aldus ACM.
„Grote verzenders betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en kunnen eerder nieuwe dienstverlening bieden dan kleine webwinkels”, zei bestuurder Henk Don van ACM. De toezichthouder wil weten of aanpassing van het toezicht nodig is en nodigt marktspelers uit te reageren op de bevindingen.
Een pakketvervoerder ontving vorig jaar in doorsnee 4,23 euro per afgeleverd pakje. Dat is 30 cent minder dan in 2012, een daling van 6,7 procent. De vergoeding voor pakjes die de grens over gaan, daalde in diezelfde periode met ruim een vijfde tot gemiddeld 8,15 euro per stuk.