Autoverkoop stijgt in eerste kwartaal
De autoverkopen zijn in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen met 2,3 procent naar 155.890 stuks. In de eerste drie maanden van vorig jaar werden 152.335 personenauto’s op kenteken gezet. In maart werden 46.962 auto’s geregistreerd.
Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van de RAI Vereniging en Bovag. Beide organisaties houden vast aan de eerder uitgesproken verwachting dat er in 2004 ongeveer 480.000 nieuwe personenauto’s zullen worden verkocht.
De best verkopende merken zijn: Renault (15.810), Peugeot (15.317), Volkswagen (14.725), Opel (14.491) en Ford (12.711). De top-5 van modellen ziet er na drie maanden als volgt uit: Peugeot 307 (8348), Volkswagen Golf (6596), Peugeot 206 (5417), Renault Scenic (4982) en Ford Focus (3942).
De verklaring voor de lichte stijging zoeken RAI Vereniging en Bovag in het feit dat de economie in Nederland heel langzaam weer de goede kant lijkt op te gaan. Een andere reden ligt in het feit dat de Nederlandse automarkt een typische vervangingsmarkt is. Hierdoor is er steeds sprake van een stabiele basis van autokopers die na verloop van tijd hun gebruikte auto inruilen om een nieuwe auto aan te schaffen. Die beslissing kun je wel enige tijd uitstellen als het economisch minder gaat, maar als het economisch perspectief licht verbetert, wordt de auto alsnog ingeruild. Tot slot wordt de stijging ook verklaard door de vele aanbiedingen van de verschillende automerken.
Het aandeel van de dieselauto’s in de verkochte nieuwe wagens groeit de laatste maanden. Over januari en februari van dit jaar was het aandeel van de dieselauto 25 procent. Over geheel 2003 had de dieselauto een aandeel van 22 procent. De dieselauto is populair omdat de nadelen van weleer, lawaaiig en sloom, zijn veranderd in gebruiksvriendelijk en zuinig.