Economie

Slap eerste kwartaal voor hotelgroep IHG

LONDEN (ANP). Hotelbedrijf InterContinental Hotels Group (IHG) heeft afgelopen kwartaal minder goede zaken gedaan dan in voorgaande periodes. Dat komt onder meer doordat Pasen dit jaar eind maart viel.

6 May 2016 09:41Gewijzigd op 16 November 2020 03:21

Dat stelde de uitbater van onder meer het Amstel Hotel in Amsterdam vrijdag in een handelsbericht. Hotels verhuren rond dergelijke familiefeestdagen doorgaans minder kamers. Vooral in Europa en de Verenigde Staten was dat effect volgens het bedrijf goed te merken.

IHG, tevens eigenaar van de hotelketens Holiday Inn en Crowne Plaza, zag de omzet per beschikbare kamer in het eerste kwartaal met 1,5 procent toenemen. In de laatste maanden van 2015 kwam dat in de hotelbranche belangrijke groeicijfer nog op 2,4 procent, over heel vorig jaar zelfs op 4,4 procent.

Naast de timing van Pasen had de zich verdiepende malaise in de oliemarkt in de turbulente eerste maanden van 2016 een drukkend effect op de resultaten van IHG. Gezien de ongunstige marktomstandigheden is het bedrijf het jaar met een groei van 1,5 procent nog best goed begonnen, vindt topman Richard Solomons.

Het nadelige ‘paaseffect’ verwacht IHG in het tweede kwartaal weer goed te maken. Ondanks de economische en politieke onzekerheid in sommige markten kijkt het bedrijf volgens Solomons ook vol vertrouwen vooruit naar de rest van het jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer