„Weer jaar met gematigde groei voor winkels”
AMSTERDAM (ANP). De Nederlandse detailhandel kan dit jaar waarschijnlijk voor het derde jaar op rij rekenen op een „gematigde groei”, voorziet het economisch bureau van ING. Ondernemers in de winkelstraat profiteren wel van het aantrekken van de economie, maar door de grote concurrentie van vooral webshops blijven prijzen onder druk staan.
„Flinke kortingen en vroege uitverkoop moeten klanten overhalen, maar betekenen onder de streep flinke margedruk voor retailers waardoor de omzetgroei wel zijn prijs kent”, constateren de economen. ING raamt voor 2016 een omzetgroei van 2,2 procent. Op de schoenenbranche na noteren alle soorten winkels waarschijnlijk een lichte stijging van de verkopen. Voor 2017 gaat de bank vooralsnog uit van een groei van 2 procent. Vorig jaar dikte de omzet in de detailhandel met 1,5 procent aan.
De grote concurrentie in de winkelstraat kent volgens ING „winnaars en verliezers”. Met het recente faillissement van warenhuisketen V&D, schoenengigant Macintosh en sportwinkelconcern USG komt naar schatting 950 miljoen euro aan omzet op straat te liggen. Deels zullen consumenten dit geld weer bij doorgestarte vestigingen en webshops uitgeven, denkt ING. Van Macintosh en USG gaan immers ketens in afgeslankte vorm verder. Dit gaat naar schatting om 400 miljoen euro.
Voor het overige deel, 550 miljoen euro, zal de consument waarschijnlijk op zoek gaan naar andere retailers. De bank ziet hierbij kansen voor fysieke ketens als Blokker, HEMA, H&M, Action en MediaMarkt. Maar een groot deel van de verkopen die wegvallen bij V&D verschuift naar online-aanbieders als Bol.com en Coolblue, denken de economen.