KPN houdt last van zakelijke markt
AMSTERDAM (ANP). KPN had in de eerste drie maanden van dit jaar opnieuw stevig last van de dalende vraag uit de zakelijke markt. Daardoor gingen de omzet en het resultaat van het telecombedrijf verder onderuit, werd vrijdag bekendgemaakt.
KPN boekte vorig kwartaal een omzet van 1,7 miljard euro. Dat was bijna 4 procent minder dan een jaar eerder. Het voor eenmalige posten aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) zakte met 4,5 procent naar 568 miljoen euro. De nettowinst verbeterde wel naar 48 miljoen euro, tegen 23 miljoen euro een jaar eerder.
De consumentenmarkt leverde KPN vorig kwartaal 3 procent meer omzet op dan een jaar eerder. Op de zakelijke markt slonken de opbrengsten echter bijna 7 procent. KPN kondigde vorige maand nieuwe stappen aan om die situatie te verbeteren. Daarbij wil het zich transformeren tot een ICT-dienstverlener.
Bestuursvoorzitter Eelco Blok herhaalde in een toelichting de verwachting dat het resultaat op de zakelijke markt de komende tijd zal verbeteren. Een exacte voorspelling voor het moment waarop het onderdeel weer winstgevender wordt, wilde hij echter niet geven. Vorig kwartaal zakte het resultaat van de divisie nog met 7 procent.
Het resultaat werd afgelopen kwartaal gedrukt door de kosten die worden gemaakt om de resultaten te verbeteren. Dankzij die investeringen zullen de kosten komende tijd juist dalen, aldus Blok.
KPN wist vorig kwartaal per saldo 36.000 nieuwe abonnees voor mobiele telefonie te werven. Daarnaast kwamen er 22.000 breedbandklanten bij en groeide het bereik van digitale televisie met 53.000 aansluitingen. KPN verwacht de goede lijn op de consumentenmarkt de komende tijd door te kunnen trekken.
Aandeelhouders van KPN mogen rekenen op een extra dividend dankzij het bedrag van 110 miljoen euro dat het bedrijf zelf verwacht te krijgen door zijn belang in Telefónica Deutschland. Die uitkering wordt doorgegeven via een speciaal dividend van 2,5 eurocent per aandeel.
KPN hield vast aan zijn verwachtingen voor 2016.