Economie

Mitsubishi sjoemelt anders dan Volkswagen deed

APELDOORN. De Japanse autofabrikant Mitsubishi heeft verbruikcijfers van niet minder dan 625.000 auto’s te rooskleurig voorgesteld. Vier modellen zouden een stuk zuiniger zijn dan in werkelijkheid.

Evert Barten
20 April 2016 11:41Gewijzigd op 16 November 2020 03:01
beeld EPA
beeld EPA

Aha, dus weer een fabrikant a la Volkswagen die met software gesjoemeld heeft?

Nou, nee. Sjoemelen kan op verschillende manieren. Hoewel sommige media direct de link leggen met de softwarefraude bij Volkswagen, gaat het hier om testresultaten die achteraf aangepast worden. Daarnaast ging het bij Volkswagen om de uitstoot van schadelijke stoffen, terwijl hier sprake is van daadwerkelijke verbruikcijfers.

Is dat sjoemelen met cijfers zo gemakkelijk?

In Europa is het bijna niet mogelijk, omdat instanties als TNO en RDW in opdracht van de overheid nieuw op de markt te brengen auto’s test voor een typegoedkeuring. In 2017, als Brussel de nieuwe EU-praktijktest in werking stelt, is sjoemelen zelfs nagenoeg uitgesloten. Maar in Amerika en Japan zijn fabrikanten allereerst zelf verantwoordelijk voor hun tests. Ze vergaren hun gegevens en geven die daarna door aan typegoedkeuringsinstanties. Ze voor het aanleveren iets rooskleuriger maken, is dan een relatief koud kunstje.

Als het zo gemakkelijk is, waarom doen andere fabrikanten dat dan niet?

In het recente verleden deden ze dat wel degelijk. De affaire bij Mitsubishi volgt op vergelijkbare zaken bij concurrenten als Hyundai, Kia en Ford. Hyundai en Kia troffen eind 2014 een schikking in de VS omdat ze daar verbruikscijfers gunstiger hadden voorstelden dan ze daadwerkelijk waren. Ford gaf in 2013 en 2014 aan dat zijn hybrides minder zuinig waren dan eerder was aangekondigd. Ook hier ging het om gesjoemel met cijfertjes, niet met software.

Op papier of met software: sjoemelen blijft het.

Los van het feit dat oneerlijk zijn absoluut verwerpelijk is, doet deze nieuwe affaire het toch al niet zo beste imago van de autosector geen goed. Want inderdaad: wie kun je straks nog vertrouwen. Gelukkig is het in de Europese Unie net wat beter geregeld dan daarbuiten. Daarnaast: elk nieuw schandaal zal de dames en heren in Brussel herinneren aan het grote belang om zo snel mogelijk met een goede praktijktest te komen voor de uitstoot van schadelijke stoffen. Hoe eerder die test er is, hoe beter.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer