Economie

Een vrachtwagen zonder zijspiegels

BARNEVELD. Vrachtwagens rijden in de toekomst zonder zijspiegels. Het Barneveldse bedrijf Orlaco ontwikkelt een revolutionair camerasysteem waarmee chauffeurs kunnen zien wat er naast en schuin achter hun truck gebeurt.

Jan Kas
12 April 2016 20:29Gewijzigd op 16 November 2020 02:49
BARNEVELD. De bestuurder ziet op een monitor in de raamstijl de beelden die de camera's aan beide zijkanten van zijn truck maken. beeld Herman Stöver
BARNEVELD. De bestuurder ziet op een monitor in de raamstijl de beelden die de camera's aan beide zijkanten van zijn truck maken. beeld Herman Stöver

MirrorEye heet het systeem. Twee inschuifbare hogedefinitiecamera’s (hd-camera’s) aan de zijkanten van een truck maken beelden, die voor de bestuurder zichtbaar zijn op een monitor in de raamstijl van de cabine.

Orlacodirecteur Henrie van Beusekom verwacht dat volgend jaar de eerste vrachtwagens zonder zijspiegels de weg opgaan. „Vijf, zes truckfabrikanten zijn het systeem nu aan het testen.”

Een team van minstens tien ontwikkelaars werkt sinds drie jaar aan MirrorEye. „Het is absoluut een technisch hoogstandje. We zijn de wereld aan het veranderen”, zegt Van Beusekom trots. „Op één punt kunnen we de conventionele spiegel echter niet verslaan. Dat is de kostprijs. Het lijkt nu toch te gaan lukken om daar dicht bij in de buurt te komen.”

Truckfabrikanten verwelkomen de vinding volgens Van Beusekom met veel enthousiasme. „De zijspiegels hebben nogal wat nadelen. In het donker zie je er helemaal niets mee en als je een bocht neemt is in de spiegel de zijkant van de truck te zien, niet de omgeving. Een spiegel is bovendien zwaar –al snel een kilo of 15 tot 20– zeker met de stevige constructie erbij. Bovendien vangen spiegels veel wind, wat extra brandstof kost. En die flaporen zijn ook nog eens gevaarlijk in het verkeer, vooral op rotondes. Er kan zich zo een auto achter verbergen, die je dan als chauffeur vanuit de cabine niet waarneemt.”

Van Beusekom (48) is al zo’n dertig jaar bezig met camera­systemen. Hij begon er ooit mee op zijn zolderkamer toen hij een artikel las over camera’s op vrachtwagens in Japan. Zijn bedrijf, dat 200 medewerkers telt, bestaat sinds 1989. Orlaco staat voor ”Ogen rechts links achter compleet overzicht”.

De Barneveldse onderneming, tegen rijksweg A30 aan gevestigd op bedrijventerrein De Briellaerd, levert wereldwijd camera-monitorsystemen voor bouwmachines, vrachtwagens, bedrijfsvoertuigen, hijskranen, heftrucks, maritieme toepassingen en hulpverleningsvoertuigen. Vrachtwagenchauffeurs hebben met Orlacoproducten greep op de beruchte zogeheten dode of blinde hoek.

Bij de ontwikkeling van het nieuwe camerasysteem heeft Orlaco twee serieuze concurrenten in Duitsland. Van Beusekom: „Ons voordeel is dat zij zich vooral richten op een alternatief voor de zijspiegels. Mede door onze jarenlange ervaring is onze focus het verbeteren van de spiegels en de verkeersveiligheid. Dankzij MirrorEye zal het aantal ernstige ongevallen waarbij trucks betrokken zijn, afnemen. Daar ben ik van overtuigd.”

Het systeem van Orlaco biedt chauffeurs ook ’s nachts beter zicht op het verkeer rond hun truck. Daarnaast bewegen de camera’s automatisch mee bij het afslaan of achteruitrijden, waardoor tijdens deze manoeuvres meer van de omgeving van de vrachtwagen in beeld is. Ook waarschuwt het systeem als er zich een andere weggebruiker naast de truck bevindt. Dat is handig voor een chauffeur die van baan wil wisselen.

Testen hebben nog een voordeel aan het licht gebracht. Van Beusekom: „Met een aerodynamische cabine wordt 1 tot 2 procent brandstof bespaard wordt ten opzichte van een traditionele truck met zijspiegels. Dat merkt een transportbedrijf in de portemonnee.”

Verder kunnen de camerabeelden worden bewaard. „In het geval van een aanrijding kunnen ze dienen als bewijslast. Ook zijn ze te gebruiken bij trainingen van chauffeurs. Die twee functies heb je bij een gewone spiegel niet”, zegt Van Beusekom.

De wetgeving speelt al op de ontwikkeling in. Vanaf volgend jaar is het volgens Van Beusekom niet meer verplicht dat een vrachtwagen twee zijspiegels heeft: twee camera’s voldoen ook. Het zal even wennen zijn, erkent de Orlacodirecteur. „We weten niet beter dan dat een truck zijspiegels heeft. Maar het zou mij echt verbazen als er over tien jaar nog nieuwe vrachtwagens met die spiegels worden geleverd.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer