Innovatieve, zuinige auto zonder aanschafbelasting
„Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.” Met deze slogan heeft de Belastingdienst zich in de kijker weten te spelen. Sinds kort maken ’ze’ het ook nog eens goedkoper. Want de Belastingdienst gaat een flinke steen bijdragen aan het succes van de nieuwe Toyota Prius. Goedkoper verkoopt immers makkelijker.
Hoe de Nederlandse importeur van Toyota het spelletje precies gespeeld heeft, is niet in de openbaarheid gebracht, maar het resultaat mag er zijn. Advertenties in verschillende media maken duidelijk dat de nieuwe Toyota Prius is beloond met een fiscaal voordeel van 7660 euro, oftewel het complete bedrag aan belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm). En dat zet zoden aan de dijk in een land waarin auto’s door de overheid extreem zwaar worden belast.
Nu is het schrappen van de bpm voor de Prius ook bittere noodzaak. De Toyota Prius is namelijk een hybride aangedreven auto, die zeer schoon en zuinig is, maar door de toepassing van dure technologie anders buitenproportioneel duur zou uitvallen. Het schrappen van de bpm maakt een veel aantrekkelijker prijsstelling mogelijk, en daarmee het succes van de Toyota Prius.
Van de eerste generatie van de Prius wist de importeur in ruim vijf jaar niet meer dan 491 exemplaren te slijten. De nieuweling is echter nog maar een paar maanden te koop en nu al zijn er rond de 850 orders in portefeuille. Een indrukwekkend aantal wanneer je bedenkt dat de importeur verwachtte dit jaar 1000 exemplaren op de weg te kunnen zetten (20 procent van de totale Europese afzet). De nieuwe Prius is daarmee eigenlijk nu al een succesnummer.
Dat succes heeft de Toyota uiteraard niet alleen aan de fiscus te danken. Het merk zelf heeft een grote prestatie geleverd door de visueel minder geslaagde eerste generatie van de Prius te vervangen door een fris ogende nieuweling.
Harmonisch samenspel
De nieuwe Prius ziet er niet alleen vlotter uit, maar is het ook. Daarvoor zorgen de twee krachtbronnen, die samen meer vermogen leveren dan voorheen. De elektromotor levert een maximumvermogen van 50 kW/68 pk en een gigantisch koppel van 400 Nm bij 0 tot 1200 tpm. De 1,5 liter zestienkleps benzinemotor is goed voor een maximumvermogen van 57 kW/78 pk. Met dit duo is de Prius prima gemotoriseerd. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h neemt 10,9 seconden in beslag, en een topsnelheid van 170 km/h is hoog genoeg.
Belangrijker is echter dat de Prius in de praktijk meer dan vlot kan meekomen met de rest van het verkeer en dat de krachtbronnen aangenaam harmonisch samenwerken.
Het hybride systeem werkt als volgt: Onder normale omstandigheden drijft de benzinemotor zowel de generator als de wielen aan. Wanneer extra vermogen nodig is, bijvoorbeeld bij plotseling accelereren, wordt de benzinemotor ondersteund door de elektromotor. Bij het remmen of gas terugnemen werkt de elektromotor als een generator en regelt hij de vermogensverdeling over de wielen. Daarbij wordt bewegingsenergie omgezet in elektrische energie, die in de batterij wordt opgeslagen. Wanneer de auto stilstaat, stopt de motor om onnodig energieverbruik te vermijden. Gas geven is voldoende om de motor weer te laten aanslaan. Bij lage snelheden wordt de Prius volledig aangedreven door de elektromotor, waarbij de auto zich nagenoeg geruisloos voortbeweegt.
Belangrijk is dat de lading van de accu altijd op een minimumwaarde blijft. Wanneer de lading te laag wordt, begint de generator de batterij automatisch op te laden. De accu hoeft dus nooit op een externe energiebron te worden aangesloten, wat zowel het gebruiksgemak als de actieradius van de Prius ten opzichte van volledig elektrische auto’s enorm vergroot. Bovendien is het brandstofverbruik van 1 op 16,9 aangenaam laag.
Royale beenruimte
De Prius is een comfortabele auto, in meer dan één opzicht. De Japanner is standaard voorzien van een continue variabele transmissie, wat bijdraagt aan ontspannen autorijden. Verder is de auto comfortabel geveerd. Indrukwekkend is het onderstel van de Prius overigens niet. De besturing voelt wat doods aan en de auto is in bochten behoorlijk onderstuurd. Ook vertoont de Toyota meer dan gemiddelde overhelneigingen.
Voor de doelgroep tellen andere overwegingen zwaarder. De hoeveelheid binnenruimte bijvoorbeeld. De nieuwe Prius is een opvallend ruime auto. Zowel voor- als achterin is er een royale hoeveelheid beenruimte. Door de sterk aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin wat beperkt. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte, die met een inhoud van 408 liter weliswaar netjes, maar niet royaal van inhoud is.
Het meubilair is oké en draagt bij aan de algehele comfortbeleving die de auto biedt. In het futuristisch ogende dashboard neemt het centrale display een prominente plaats in. Hierop worden niet alleen de energiestromen gevisualiseerd, maar ook de touchscreen-functietoetsen van klimaatsysteem en geluidsinstallatie.
Toyota heeft met de nieuwe Prius een prettige en praktische hybride auto voor dagelijks gebruik ontwikkeld. Daarmee is de auto niet alleen een rijdend visitekaartje voor Greenpeace-donateurs en GroenLinks-stemmers die zichzelf willen profileren; het is eerst en vooral een plezierig voertuig. Toyota heeft de argumenten om geen hybride auto te kopen op een overtuigende weten te ondermijnen.
Techniek
Cilinderinhoud benzinemotor: 1497 cc; maximumvermogen benzinemotor: 57 kW/68 pk bij 5000 tpm; maximumvermogen elektromotor: 50/68 pk bij 1200-1540 tpm; maximumkoppel benzinemotor: 115 Nm bij 4000 tpm; maximumkoppel elektromotor: 400 Nm bij 0-1200 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,9 seconden; topsnelheid 170 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4450 mm; breedte: 1725 mm; hoogte: 1490 mm; wielbasis: 2700 mm; gewicht: 1275 kilo; inhoud bagageruimte: 404 liter; brandstoftank: 45 liter; Toyota Prius Hybrid Synergy Drive: 25.250 euro, Toyota Prius Hybrid Synergy Drive Business Edition: 28.950 euro.
Waardering
Plus: innovatie, verbruik, emissie, binnenruimte, bpm-vrijstelling
Min: onderstel