Weer toename van aantal kabelklanten
HOUTEN (ANP). Het aantal Nederlandse huishoudens waar geïnternet wordt via een kabelverbinding, is in het vierde kwartaal van 2015 verder toegenomen. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker Telecompaper donderdag heeft gepubliceerd. De groei werd opnieuw gestuwd door glasvezel en kabel die de daling van DSL-breedbandlijnen teniet deden.
Eind 2015 telde Nederland ruim 7,1 miljoen breedbandaansluitingen, 3,1 procent meer dan een jaar eerder. In het laatste kwartaal steeg het aantal aansluitingen met 0,8 procent.
Breedband via glasvezel groeide in de drie maanden tot januari met 6,4 procent, om eind december uit te komen op meer dan 13 procent van de markt.
De groei van breedband via kabel bedroeg 0,1 procent. Met 3,2 miljoen verbindingen is kabel nog altijd de grootste breedbandtechnologie van Nederland. De technologie via DSL daalde met 0,2 procent tot 2,89 miljoen aansluitingen.
Ziggo, de grootste kabelaar van Nederland, zag het aantal aansluitingen in het vierde kwartaal van 2015 met 6000 toenemen. Dat is veel minder dan de 29.000 breedbandklanten die het een kwartaal eerder won. Ziggo was eind vorig jaar goed voor 43,4 procent van de markt.
Nummer twee KPN, inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel, schreef 40.000 nieuwe klanten bij. Het aandeel van KPN kwam uit op 40,7 procent.
Volgens de onderzoekers zal de breedbandmarkt dit jaar verder groeien, ondanks de „toenemende verzadiging”, waarbij 92,4 procent van de Nederlandse huishoudens een breedbandverbinding heeft. Voor 2016 voorziet Telecompaper een groei met 2,5 procent. Voor de jaren daarna wordt een gemiddelde jaarlijkse groei in het aantal breedbandverbindingen van 1,9 procent voorzien.