„Dijsselbloem moet ingrijpen bij ASR”
DEN HAAG (ANP). De Consumentenbond wil dat minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) gaat ingrijpen bij ASR omdat de verzekeraar in het geheim tientallen klanten met een woekerpolis veel meer compensatie zou hebben betaald dan tienduizenden andere klanten met dezelfde verzekering.
De Consumentenbond heeft hierover een brief gestuurd aan de minister. Volgens de bond moet Dijsselbloem ASR dwingen zijn woekerpolisklanten rechtvaardig te behandelen. Klanten met een zogeheten Waerdye-levensverzekering zouden duizenden euro’s meer compensatie hebben gekregen dan andere klanten, terwijl die een vergelijkbare verzekering hadden. Daarmee heeft ASR grote rechtsongelijkheid gecreëerd, aldus de Consumentenbond.
Claimorganisatie Wakkerpolis, die ook opkomt voor de belangen van klanten met een Waerdye-polis, steunt de oproep aan de minister en ASR. Als de oproep aan de minister niets oplevert, stappen de Consumentenbond en Wakkerpolis naar de rechter.
De kwestie speelt al langer. In september vorig jaar liet de Consumentenbond weten de gang van zaken bij ASR onacceptabel te vinden en het bedrijf daarop te zullen aanspreken. Toen werd al gezegd dat als ASR zelf geen actie zou ondernemen dat Dijsselbloem dat dan zou moeten doen. Ook werd al gedreigd met een gang naar de rechter. ASR is de voormalige verzekeringsdivisie van Fortis en sinds 2008 in handen van de Staat.
ASR heeft gezegd dat klanten afgelopen jaren proactief zijn benaderd voor oplossingen voor hun woekerpolis. Sommige klanten konden zich niet in de door ASR gekozen weg vinden. Met een aantal van hen werd in 2013 een individuele schikking overeengekomen. Hierbij werd rekening gehouden met hun specifieke omstandigheden en financiële situatie. Deze klanten heeft ASR toen ook verzocht terughoudend te zijn met het delen van hun oplossing. Dit zou zijn gebeurd om geen onrealistische verwachtingen te wekken bij anderen.