„Consument bespaart 170 euro door werk ACM”
AMSTERDAM (ANP). Nederlandse consumenten zijn afgelopen jaar gemiddeld 170 euro goedkoper uit geweest door het werk van Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat schreef de toezichthouder maandag in zijn jaarverslag. Het voordeel voor consumenten liep volgens de ACM in 2015 op tot circa 1,3 miljard euro.
De ACM deelde in verschillende zaken 24 miljoen euro aan boetes uit en verwerkte circa 60.000 klachten en signalen van consumenten via Consuwijzer. Zo werd onder meer een boete uitgedeeld aan een kartel voor natuurazijn. Ook tikte de ACM energiebedrijven op de vingers over het onjuist verstrekken van informatie en waarschuwde het voor de praktijken van twee webwinkels die niet leverden.
Ook claimt de organisatie verantwoordelijk te zijn voor een lagere energie- en telecomrekening voor consumenten. Sinds vorig jaar mag de ACM ook gebruik maken van zogeheten mystery shoppers om misstanden aan de kaak te stellen.
Ook stelde de ACM dat de rol van de overheid als marktspeler soms dilemma’s kan veroorzaken. De toezichthouder pleit daarom voor duidelijke spelregels tussen overheid en markt. Als voorbeeld wordt onder meer luchthaven Schiphol en de rol van luchtvaartmaatschappij KLM genoemd. ACM onderzoekt die relatie al een paar jaar en verwacht dit jaar de uitkomsten te kunnen presenteren, zei een woordvoerster desgevraagd.